Garage nalatig bij advies reparatie Punto (2007)?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 06 januari 2021

Situatieschets:
* FIAT Punto, bouwjaar juli 2007, 1368ccm 77pk, automaat, kilometerstand 76.300, 1e eigenaar
* Ruim een jaar problemen om de versnelling in achteruit te zetten
* Eind november auto defect, diagnose hydraulische unit (“olie spoot eruit” volgens garagehouder) moet vervangen worden (kosten 2.000 euro). Op basis van advies vanuit garage “Na de reparatie kunt u er voorlopig weer prima mee rijden, want de auto is altijd goed onderhouden en er zijn voor de rest geen problemen” besloten de reparatie uit te voeren.
* Paar dagen na reparatie en niet meer dan 10 km verder, start de auto niet meer. Na onderzoek door een monteur blijkt dat het probleem niet zit in de accu maar dat de koppelingsset en (verbogen) hevels vervangen moeten worden. Geschatte kosten 1.000 euro.

Aangezien de problemen zeer dicht op elkaar zitten (zowel qua data als qua plek in auto), heb ik het idee dat de garage min of meer nalatig is geweest en heb daarom een tweetal vragen:
* Had de garage bij het 1e probleem niet kunnen of moeten weten dat er mogelijke gevolgschade is, wat weer heeft geleid tot het 2e probleem?
* Had de garage bij het advies om de reparatie uit te voeren niet moeten aangeven dat de kans aanwezig is dat er op korte termijn nog andere gebreken kunnen ontstaan?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

Na een uitgevoerde reparatie aan de automatische transmissie van uw Fiat Punto vraagt u zich af dat zó kort na herstel het daaropvolgende gebrek door de garage niet ontdekt had moeten worden, óf het advies zodanig had moeten zijn dat al gevolg van het eerste gebrek er mogelijk een volgende zich kan aandienen.

Gezien de korte tijd tussen de reparatie en het daaropvolgende euvel denk ik toch dat het niet onredelijk is wanneer u de garage aansprakelijk stelt. U heeft immers garantie op de reparatie en alle gebreken zijn technisch nauw met elkaar verbonden. Om op afstand zomaar vast te stellen dat men dit had kunnen en moeten weten is feitelijk onmogelijk. Dat geldt ook of er misschien een ondeugdelijke reparatie is uitgevoerd of een onvolledige diagnose.

Maar binnen een garantieperiode ligt de bewijslast bij de betreffende garage en is het aan hun aan te tonen dat men geen blaam treft. Om die reden verwijs ik u naar ons Stappenplan klachten na onderhoud en reparatie. En aanvullend kunt u deze kwestie ook altijd nog voorleggen aan één van de juridische experts op dit platform. Maar misschien dat u met de bovenstaande verwijzing toch iets op papier kunt zetten en richten aan de garage. Misschien biedt dat al een uitzicht op een passende coulante oplossing.