Distributieketting Citroën

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 28 december 2020

De motor van onze Citroen C4 Grand Picasso 1.6 THP uit 2014 lekt olie. De oorzaak bleek eerst in de kop van de motor te zitten (koppakking en kleppen?) die reparatie is onder garantie van het bij de auto aangeschafte garantiepakket uit gevoerd. Echter bleef de auto iets olie lekken. Nu blijkt de oorzaak ook bij de krukaspakking te zitten. Deze moet vernieuwd. Hiervoor moet de distributieketting ook los gehaald worden. De garage adviseert ons deze gelijk te vervangen. De firma die ons de auto verkocht heeft geeft aan dat dat niet noodzakelijk is en slechts een advies. Ik heb de verkopende partij aangesproken omdat ik dit een aanzienlijk probleem vind waarvan mijn indruk is dat dit mogelijk al vanaf aanschaf speelt (moeilijk aan te tonen). Het geheel inclusief ketting vervanging is rond de €750 en zonder ketting 'slechts' €250. De km stand is 156000. Wat is hier nu wijsheid? Is het wellicht inderdaad overbodig de ketting meteen te vervangen of is het een enorm risico om dat niet te doen? 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Onder garantie is er een reparatie uitgevoerd aan uw Citroen C4 Grand Picasso THP. Inmiddels blijkt er nog altijd sprake te zijn van een olielekkage dat van de krukaskeerring afkomstig blijkt te zijn. Na demontage van de distributieketting, om vervolgens tot de keerring te geraken, is het advies de distributieketting mee te vervangen.

Formeel kent de betreffende ketting geen voorgeschreven vervangingstermijn maar is wel een THP motor gerelateerde zwakke schakel. Deze motor heeft wel de reputatie van distributieketting problemen met aanverwante onderdelen zoals geleiders en spanner. En bij deze tellerstand lijkt me het preventief inderdaad wel slim de ketting met alles erop en eraan in één moeite mee te nemen bij deze ingreep. Tenzij er aantoonbaar blijkt dat de ketting al eerder voor vervanging in aanmerking is gekomen. Maar wanneer daar geen sprake van is lijkt het mij wel slim dat advies ter harte te nemen.

De verkoper geeft weliswaar aan dat dit niet noodzakelijk is omdat dit inderdaad nergens zwart-op-wit staat. Maar diezelfde verkoper is vast op de hoogte van de toch wel algemeen bekende ketting reputatie van de THP generatie motoren. Dus niet ingrijpen levert een zeker risico op dat u op termijn dat alsnog moet laten doen met uiteindelijk extra kosten tot gevolg, terwijl dat bij deze reparatie nu min of meer in één moeite wordt meegenomen.