Moet ik uitlijnen na het losmaken van de de draagarm?

Vraag gesteld door A. Huizenga op 14 december 2020

Ik heb een VW Golf 4 (1J1). Voor de APK moest ik de stofhoes wielzijde van de aandrijfas vervangen. Dit heb ik zelf gedaan. Daarbij heb ik de draagarm van het wielhuis losgemaakt. Bij voorkeur zou ik dat doen door de fuseekogel los te maken, maar bij een eerdere klus kwam ik er achter dat ik die niet los krijg (zonder speciaal gereedschap). Daarom heb ik de drie boutjes waarmee de fuseekogel aan de draagarm vastzit losgemaakt. Werkt ook prima. Maar nu zag ik dat de gaatjes voor deze boutjes in de draagarm licht ovaal zijn. Wel heeft het schroefplaatje van de fuseekogel een uitstulpsel die voorkomt dat het schoefplaatje te diep in de draagarm komt. Ik heb alles weer terug gemonteerd en het lijkt me allemaal goed te zitten. Ook de testrit met lage snelheid (tussen 0 en 50 km/h) ging prima. Mijn vraag: moet ik mijn auto nu laten uitlijnen? In september heb ik recent nog een uitlijning gedaan, maar de draagarm heb ik in december los gehad

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

Vanwege een nieuwe homokineethoes heeft u de onderste fuseekogel middels drie bevestigingsboutjes gedemonteerd. U vraagt zich nu af of op basis van de sleufgaten de wielstanden nu nader bekeken moeten worden.

Deze bevestigingsgaten zijn wel bestemd voor het bijstellen van de wielstanden indien nodig. Ik acht de kans redelijk groot dat de wieluitlijning niet meer in takt is. Daarom het advies dat in ieder geval te laten checken.

Dat is feitelijk het bijkomende risico wanneer u de fusee in zijn geheel op de wijze heeft losgemaakt en niet slechts de kogel zélf. Dus misschien moet u de wielstanden toch maar laten opmeten, ook al merkt u feitelijk nog niets. De kans is toch echt groot dat er hier en daar een correctie moet plaatsvinden.