Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kwaliteit accu - snel leeg?

Vraag gesteld door op 14 december 2020

Peugeot 2008, jaar 2015, occasionkeuring DEKRA feb 2018 accu g.b. ; onderhoud 35000km feb 2018 accu en laadstroom goed; mrt 2019 45000 km idem; jan 2020 50500 km auto start niet ACCU VERVANGEN ; mei 2020 52500 km onderhoud ACCU 75%; 27 nov 54800 km auto start niet; conclusie garage na test en opladen: U hebt maar 2000 km gereden en hoe lang heeft hij de laatste tijd niet of alleen kleine afstanden gereden?? gelukkig viel dit nog onder 1-jaarsgarantie, dus geen rekening. Advies; koop een "druppellader?'' en regelmatig afstanden van tenminste 15 km rijden om accu goed geladen te houden

Mijn vraag aan U: klopt dit advies of is de accu van slechte kwaliteit? ik rijd al 60 jaar , maar heb nog nooit eerder zo'n ervaring gehad. Met het klimmen der jaren ben ik steeds minder gaan rijden en nu door de carona wellicht nog minder dan in eerdere jaren, maar tot de vaste ritten is minstens 1x per drie a vier weken een afstand van 65km heen en 65 km terug. 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

Na een nieuw accu in mei is deze in november van dit jaar wederom leeg. In de tussentijd heeft u slechts 2.000 km gereden en is dát volgens de garage de reden.
 

Een periode van 3-4 weken is in de meeste gevallen een te lange periode voor een accu om te overbruggen. De moderne auto ''in ruste'' beschikt aan boord nog altijd over tal van gebruikers die een bepaalde ruststroom afnemen. Dat geldt niet alleen voor de radio of eventuele carkit maar ook voor computers, regelapparaten, sensoren en meer van dat soort componenten die alert op de achtergrond aanwezig blijven.

Een paar weken is in de regel geen probleem maar de autofabrikant gaat er vanuit dat een auto regelmatig gebruikt wordt waar deze ook op ontwikkeld is. 4 weken stilstand beschouwt men dan niet als ''normaal gebruik'' en is de auto daar ook niet op voorbereid. Dat is ook de reden dat de Wegenwacht permanent actief is op Schiphol om na enkele weken teruggekeerde reizigers van een starthulp te kunnen voorzien. Maar voor een langere periode van stilstand zoals in uw geval, zou een druppellader inderdaad raadzaam zijn om de accu levend te houden. Een totaal ontladen accu kan immers ook een definitief einde zijn en dat vervanging zelfs noodzakelijk is, zoals u inmiddels wel zelf heeft ervaren. Of u zou ééns per twee weken een ritje kunnen maken van minstens een half uur. Dat is vaak wel voldoende om de accu in conditie te houden.