Diagnose wiellager of aandrijfas

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 08 december 2020

Ik rijd een Volvo V50. Voor de zomervakantie was ik bij de garage voor een reparatie. Toen die was afgerond zei de monteur dat er ook nog iets was met een wiellager. Ik kon er nog wel mee naar Frankrijk.
Bij de bandenwissel kort geleden zei een andere monteur dat het misschien de aandrijfas zou zijn. Maar dan zou die eerst gedemonteerd moeten worden. Drie kwartier werk.
Wat kan ik het beste doen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U vraagt wat u het beste kunt doen. De ene garage meldt een bijgeluid mogelijk afkomstig van een wiellager, terwijl een ander bedrijf de aandrijfas als mogelijke schuldige aanwijst.

Wie er gelijk heeft valt op afstand lastig te beoordelen. Maar er is wel een wezenlijk verschil tussen het bijgeluid van een versleten wiellager en van een aandrijfas. Een versleten aandrijfas laat zich vooral horen in een scherpe bocht, met 'n beetje gas erop. Dan hoor je vooral het tokkende geluid van de homokineet die inwendige slijtage heeft.

Een wiellager laat zich vooral horen op een mooie vlakke teerweg, als brommend of zoemend geluid. Wanneer je de auto vervolgens laat uitrollen zal het geluid langzaam wat afnemen. 

Ik weet niet of u één van de twee omschrijvingen herkent om zo enigszins zelf een idee te hebben wie er gelijk heeft. Maar bij twijfel is het misschien beter ook elders uw licht op te steken en het geluid daar te laten beoordelen. Want een wiellager of aandrijfas produceert bij een defect of overmatige slijtage toch duidelijk verschillende bijgeluiden.