Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Remblokken

Vraag gesteld door J. Boelman op 3 december 2020

Ik heb een Suzuki SX4-S-Cross van januari 2018. In juli jl. heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad bij de dealer. De remblokken vóór zijn toen ook vervangen. De kilometerstand was toen 40.000 km. Ik vond dat de vervanging wel erg snel nodig was. Bij vorige auto's moesten bij ca. 70.000 de remmen worden vervangen. Ik maak me nu zorgen dat er iets anders aan de hand is met de remmen. Aangezien de garantie in januari a.s. afloopt wil ik graag weten wat uw mening is in deze. Ik ben een zeer rustige rijder die een normaal rempatroon heeft.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De remblokken van uw Suzuki S-Cross moesten een half jaar geleden vervangen worden na twee jaar en 40.000 km.

Dat is aan de korte kant, al is de levensduur van een remblok heel divers en afhankelijk van de samenstelling van het materiaal en rijstijl en rij-omstandigheden. Ook een technisch mankement kan zorgen voor verhoogde slijtage als de remblokken niet geheel loskomen van de remschijf. Dat is te controleren door na een langere rit voorzichtig te voelen of de remschijven en als gevolg daarvan ook de velgen warm zijn geworden. Ook zal een auto met een aanlopende rem bij stapvoets uitrollen op het eind vrij abrupt stilstaan in plaats van heel langzaam tot stilstand komen. Als u geen van beide merkt mogen we aannemen dat de remmen prima werken. 
De volgende keer kunt u aan de garage vragen welke dikte ze hebben gemeten en wat de minimale dikte van een remblok volgens de fabrikant moet zijn. Misschien waren ze voorzichtig en was er twijfel of u de volgende beurt met deze remblokken zou halen.