Bi-Fuel auto's

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 24 november 2020

Ik zie dat Renault met de Bi-fuel autos clio en Captur komt. Het wordt gebracht als iets nieuws terwijl ik begin deze eeuw al op LPG reed (goedkkoper in de lease). Daarna is het populaire van LPG volgens mij weggezakt en zeker nu de trend electrisch rijden is.

Mijn vraag is het wel aantrekkelijk om nu een Bi-fuel besluit te nemen en een auto te gaan rijden waar misschien steeds minder gas tanks stations voor overblijven ?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over de bi-fuel auto's van Renault.

Dat is zeker niet nieuw. Auto's met af-fabriek LPG-systemen aan boord behoren eerder tot een uitstervend ras. Door de lagere CO2-uitstoot die is opgenomen in de typegoedkeuring, is de bi-fuel variant goedkoper in aanschaf dan de versies die alleen op benzine rijden, en dat is wel nieuw. Daardoor zou deze bi-fuel Clio en Captur wel eens een succes kunnen worden. 

De CO2-uitstoot is dus bij LPG nog wel wat lager, maar vooral de uitstoot van NOx (stikstofoxide) is bij LPG wel duidelijk hoger. Het brandstof verbruik is trouwens óók al gauw 10-20% meer dan op de oorspronkelijke brandstof waar de motor feitelijk voor ontworpen is. LPG is (na aardgas/CNG/groengas) wel de schoonste brandstof aan de pomp, maar een moderne benzine-auto draait schoner op benzine dan op LPG. Dat komt doordat de motor is ontworpen voor de brandstof benzine. Dat is ook de reden dat er bijna geen autofabrikanten zijn die nog af-fabriek LPG activiteiten hebben en er slechts bij een handje vol modellen door de fabrikant een goedkeuring is voor achteraf montage. En onze ervaring is ook wel dat auto's op LPG duurder zijn in het onderhoud en gevoeliger voor storingen. 

Er zijn in Nederland 1700 plekken waar u LPG kunt tanken. De populariteit van LPG vertoont al jaren een dalende lijn maar de verkrijgbaarheid lijdt daar vooralsnog niet onder.