Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Preventief vervangen van de distributieriem

Vraag gesteld door MarionHG op 27 januari 2015

Mijn Renault Megane is inmiddels 6 jaar oud en heeft nog weinig kilometers gereden. Ondanks dat begrijp ik inmiddels dat het vervangen van de distributieriem met eventueel de waterpomp een noodzakelijke vervanging is. Vanuit mijn dealer heb ik inmiddels een offerte ontvangen voor deze reparatie. Bij een andere garage (geen dealer) is deze reparatie circa 400,- euro goedkoper. Nu vraag ik mij af of deze reparatie toch beter bij de dealer dient te worden uitgevoerd of dat het alternatief bij de andere garage eveneens een goede optie kan zijn. Gaarne dus een goed advies gevraagd.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Het is niet duidelijk om welk type Megane het gaat maar een vervangingstermijn van 6 jaar óf 120.000 km is meestal gebruikelijk. Wat dat betreft is vervanging inclusief waterpomp maar ook spanner en geleiderol preventief noodzakelijk.
De keuze voor een niet-dealer voor 400 euro minder is verantwoord, mits het met garantie ook in orde is. Bij voorkeur dus een Bovag aangesloten bedrijf omdat u op dit soort prijzige en best risicovolle ingrepen drie maanden garantie krijgt op arbeid en onderdelen. Vraag voor de volledigheid óók of het geraamde bedrag inclusief alle eerder genoemde onderdelen is.



***

Reactie van Mevrouw Kwast :

Vorig jaar februari heb ik een tweedehands auto gekocht met Bovag garantie. De garage zei dat ze alles netjes na zouden kijken en af zouden leveren, daar heb ik ook afleveringskosten voor betaald. Ik heb toen gevraagd of de distributieriem al vervangen was, er stond 109.671 kilometer op de teller. Dat zouden ze ook nakijken. Ik ging er van uit dat als die nog niet vervangen was dat zij dat alsnog zouden doen. Nu moet de auto voor de Apk-keuring en onderhoudsbeurt naar de garage. In het boekje staat niet dat de distributieriem vervangen is. Wat kan ik nu doen, wat zijn mijn rechten.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

U kunt bij de verkoper navragen of zij bij aflevering de distributieriem vervangen hebben. Als dit niet het geval is zal dit nu moeten gebeuren.



***

Reactie van Mevrouw Kwast, :

Had de garage dat niet moeten doen voor aflevering? Ik heb zo'n € 900,00 afleveringskosten betaald. Daarnaast had ik hier expliciet naar gevraagd. Heb ik hier geen recht toe?



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Bij de verkoop was er nog een jaar te gaan en ruim 10.000 km voordat de distributieriem vervangen moest worden. U had bij de verkoop moeten bedingen dat de riem voortijdig vervangen werd. Nu, een jaar later gaat dat niet meer lukken.

Als regel houden wij aan dat er 10.000 km of een jaar geen onderhoud noodzkelijk zou moeten zijn bij aankoop bij een Bovag garage met Bovag garantie, in dit geval was het dus wel kantje boord.

Heeft u bij de verkoper nagevraagd of hij bij verkoop de riem vervangen heeft en mogelijk vergeten is dit in het serviceboekje aan te tekenen?

 



***

Reactie van Mevrouw Kwast, :

Onder de Bovag garantie waren zij dus zo wie zo verplicht om de distributieriem te vervangen na de 10.000 gereden km (totaal 120.000), binnen het half jaar na aankoop? De auto is binnen een half jaar na aankoop een aantal keren terug geweest voor reparaties/onderhoud. Dan hadden zij dat in die tijd dus mee moeten nemen, of niet?
Bij aankoop werd mij verteld dat alles nagekeken zou worden (ook of de distributieriem vervangen was), en zou de auto netjes afgeleverd worden. Ik heb expliciete gevraagd of de distributieriem vervangen was.
Ik heb de vraag aan de garage gesteld waarom het bij aankoop niet vervangen was, te meer omdat ik er ruim € 900,00 afleveringskosten voor heb betaald en er toen weinig onderdelen zijn vervangen, en hoe zij dit nu op gaan lossen.
Ik wacht hun antwoord af.



***

Reactie van Nieuwenhuis:

Navraag bij Peugeot Nederland leerde ons dat de distributieriem van onze 307 sw diesel uit 2006 pas bij 240.000 km of 10 jaar aan vervanging toe is. Bij zwaardere gebruiksomstandigheden is dat bij 180.000 km of 10 jaar. Is in dat opzicht bij 100.000 a 120.000 km, zoals in bovenvermelde gevallen niet wat snel? Of zijn de verschillen per merk erg groot?