Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rijgeluid banden en remmen

Vraag gesteld door op 22 oktober 2020

Ik heb in oktober van dit jaar een Mercedes C-Klasse Estate van het bouwjaar 2018 gekocht.
De auto is voorzien van All Seasons banden van het merk Goodyear, maat 225/50-17, voor 98W, achter 94W.
Voor aflevering heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad en is één band vervangen (achter). Auto opgehaald en aan de familie laten zien. Gaandeweg begon de auto lawaai te maken en wanneer er stevig wordt afgeremd neemt het geluid toe ( een gierend geluid). De garage gebeld en een afspraak gemaakt voor onderzoek. Zij hebben bij de proefrit niets vreemds kunnen ontdekken. Alleen vastgesteld dat banden licht gecupt zijn en dat kan volgens hun de oorzaak van het geluid zijn, hoe slechter het wegdek hoe harder het klinkt. Ook het feit dat bij het afremmen een hard gierend geluid hoorbaar is kan van de banden komen of van de remblokjes? Omdat de auto zo stil is kan dit gierend geluid bij het afremmen in de auto hoorbaar zijn.
De vraag is derhalve:
Als de banden gecupt zijn hoor je dan constant een hoog geluid en wordt dat dan versterkt bij het afremmen tot stilstand?
Of produceren de remblokjes bij het afremmen een geluid en is dat eveneens als extra hoorbaar in de auto.
Vraag om uw reactie.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een Mercedes C-klasse Estate van 2018 met all-seasonbanden rondom. U omschrijft echter een hard gierend geluid dat de garage toedicht aan licht gecupte banden.

Gecupte banden zijn een bekend fenomeen en zijn het met name de achterbanden die het eerst in aanmerking komen voor cuppen en bijkomende afrolgeluiden. In veel gevallen is er geen specifieke oorzaak en is het meer een samenspel tussen de auto en de betreffende banden met bijbehorende specificaties. Het verschijnsel is feitelijk een kleine afwijking in de slijtage van de profielblokken. Die slijten niet helemaal recht af, in de draairichting gezien. Op den duur vormt zich een zogenaamd zaagtandprofiel en dat veroorzaakt het bijgeluid.

Het betreffende geluid is het best waarneembaar om een mooie vlakke teerweg. Bij een bepaalde snelheid wordt een brommend en zoemend bijgeluid waarneembaar, soms vergelijkbaar met een defect wiellager. En zeker wanneer je de auto laat uitrollen vanaf een wat hogere snelheid, bij voorkeur in neutraal, neem je ook waar dat het snelheid afhankelijk is.

Natuurlijk kunnen remmen ook een bijgeluid produceren maar het onderscheid tussen banden en remmen moet wel te maken zijn. De indruk die ik heb gaat toch wel richting de gecupte banden. Bij het afremmen kan een relatief zachte, gecupte all- seasonband door de vertraagde massa van het voertuig zodanig belast worden dat u het ineens nadrukkelijker gaat horen. Maar gezien de recente aanschaf vind ik dat u de verkoper daar tóch over moet aanspreken. De banden zijn misschien wat profiel betreft ruim voldoende maar u hoeft geen buitensporige bijgeluiden te verwachten. En dat lijkt zoals u dat omschrijft wel het geval te zijn.