Renault Captur Bifuel, aanrader of niet?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 28 oktober 2020

Ik ben geïnteresseerd in de nieuwe Renault Captur Bifuel. Ik kan op internet echter nergens reviews vinden over het gassysteem. Komen er nog extra kosten bij, werkt het goed etcetera. Omslagpunt bij 5.000 km, klopt dit? Is het een aanrader of niet?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft interesse in de Renault Captur Bi-Fuel.

De auto heeft een LPG-installatie aan boord, deze versie is pas op de markt verschenen. Er zijn op dit moment nog geen rijtesten van de auto beschikbaar. 

De prestaties van een auto op LPG zijn gelijk aan die met benzine als brandstof. De motorrijtuigenbelasting van een auto op LPG is hoger, maar door de lagere literprijs van LPG rijdt u met deze Bi-Fuel vanaf 15.000 km per jaar voordeliger dan op een vergelijkbare benzine versie. De auto is door zijn lagere CO2-uitstoot ook goedkoper in aanschaf dan dezelfde Captur zonder LPG.

De CO2-uitstoot is dus bij LPG nog wel wat lager, maar vooral de uitstoot van NOx (stikstofoxide) is bij LPG wel duidelijk hoger. Het brandstof verbruik is trouwens óók al gauw 10-20% meer dan op de oorspronkelijke brandstof waar de motor feitelijk voor ontworpen is. LPG is (na aardgas/CNG/groengas) wel de schoonste brandstof aan de pomp, maar een moderne benzine-auto draait schoner op benzine dan op LPG. Dat komt doordat de motor is ontworpen voor de brandstof benzine. Dat is ook de reden dat er bijna geen autofabrikanten zijn die nog af-fabriek LPG activiteiten hebben en er slechts bij een handje vol modellen door de fabrikant een goedkeuring is voor achteraf montage. En onze ervaring is ook wel dat auto's op LPG duurder zijn in het onderhoud en gevoeliger voor storingen.