Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ongeremde aanhanger 400kg

Vraag gesteld door op 24 oktober 2020

Voor een auto met een massa (G, rijklaar) van 1105 kg, zou volgens de kentekencard een ongeremde aanhanger (O.2) van 400 kg mogen worden getrokken. Een enkel-assige ongeremde aanhanger van b.v. 700 kg (totaal massa, incl. lading) zou dus NIET mogen worden getrokken, ondanks dat de regelgeving zegt dat max. 750 kg met een B-rijbewijs mag worden getrokken? Vreemd vindt ik het dan wel dat een GE-remde aanhanger mag worden getrokken van met een totaal massa van 1350 kg (O.1), dat dus zelfs hoger is dan de massa van de auto zelf (G). Indien we dus een kleinveetrailer willen trekken, zullen we dus moeten kiezen voor een geremde, zwaardere uitvoering om aan de regelgeving te voldoen? De ANWB geeft aan dat het verstandig is om maximaal 75% van het autogewicht te trekken, dus in dit geval zo'n 825 kg (1105 kg x 0.75), dus niet ver boven de 750 kg. U zult hopelijk begrijpen dat ik het een beetje vreemd vind dat een zwaarder dubbel-assige (geremde) aanhanger wel mag en een lichtere enkel-assige (met een lagere totaal massa) niet is toegestaan?
Kunt U mij bevestigen of meer duidelijk maken dat bovenstaande uiteenzettingen kloppen of dat ik de regelgeving juist niet goed heb begrepen.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw vraag gaat over het trekken van een ongeremde aanhangwagen en de regelgeving daarover.

De 400 kg die de betreffende auto ongeremd mag trekken is een beperking die de fabrikant van de auto heeft opgelegd. Dezelfde auto mag een geremde aanhanger trekken van 1350 kg. De reden dat deze auto slechts 400 kg ongeremd mag trekken zal in dit geval dus met de capaciteit van de remmen van de auto te maken hebben. 

Of het verstandig is om een aanhanger te trekken van 1350 kg met een auto die rijklaar (met brandstof en chauffeur) maar weliswaar verder leeg niet meer dan 1105 weegt. Ons advies is inderdaad om het werkelijke gewicht van de aanhanger niet hoger te laten zijn dan 75% van het werkelijke gewicht van het trekkende voertuig. Daar heeft u zeker een punt dat ook onze aandacht heeft, want als we alleen naar regelgeving kijken dan zijn combinaties toegestaan die in onze ogen niet aan te raden zijn.