Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kogeldruk i.v.m fietsenrek

Vraag gesteld door op 21 oktober 2020

Ik heb in verleden een fietsenrek gekocht bij de ANWB ,Travel Co gewicht 14 kg met een max belasting van 60kg, op mijn trekhaak staat S50kg,volgens de fabrikant mag hij 55kg hebben(10% i.v.m Type S). In mijn instructie boekje van de KIA Rio, staat max 50 kg kogeldruk.
Het gewicht van de fietsen zijn 24kg en 24,4kg. Mijn vraag is aan u: de 55kg kogeldruk is dat voor een koppelkracht om een caravan of aanhangwagen te trekken of geldt dat ook voor de  kogeldruk die je hebt van een fietsenrek en mag ik met de bovenstaande gegevens het fietsenrek gebruiken.

Ik heb in verleden een fietsenrek gekocht bij de ANWB, Travel Co gewicht 14 kg met een max belasting van 60kg. Op mijn trekhaak staat S50kg. Volgens de fabrikant mag hij 55kg hebben (10% i.v.m Type S). In mijn instructie boekje van de KIA Rio staat max 50 kg kogeldruk.

Het gewicht van de fietsen zijn 24kg en 24,4kg. Mijn vraag is aan u: is de 55kg kogeldruk is voor een koppelkracht om een caravan of aanhangwagen te trekken of geldt dat ook voor de kogeldruk die je hebt van een fietsenrek. En mag ik met de bovenstaande gegevens het fietsenrek gebruiken? 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of de opgegeven kogeldruk alleen voor de aanhanger geldt of óók voor een fietsendrager.

De autofabrikant geeft naast een maximaal toelaatbare massa en aanhangwagenmassa óók een maximale kogeldruk op. Uiteraard met name als waarborg voor een goede en stabiele combinatie wanneer er een aanhanger achter komt te hangen. Maar de door de autofabrikant opgegeven kogeldruk maakt géén onderscheid of het hier gaat om een fietsendrager op de kogel of een aanhanger. En wanneer er sprake is van twee opgegeven kogeldrukken, dus van de trekhaak fabrikant (kennelijk 50 kg én 55 kg) én van de autofabrikant, is de laagste waarde bepalend. Dus in uw geval mag u wettelijk gezien die 50 kg niet overschrijden zoals de handleiding van uw auto aangeeft. Dit heeft overigens niets te maken met het feit dat de trekhaak er niet tegen zou kunnen. Dat is zeker niet het geval. Echter de wettelijke grens is en blijft 50 kg.
 
Vanuit de praktijk merken we dat dienstdoende agenten hier niet actief geen aandacht besteden, zeker wanneer het hele fietsentransport er heel veilig en deugdelijk uitziet. En dat doet het in verreweg van de meeste gevallen ook wel. Maar hoewel dit wellicht daarom gedoogd wordt, is overschrijding van de kogeldruk volgens de letter van de wet nog altijd verboden. En in een ernstige situatie, zoals bij een ongeval en letsel, zou een verzekering er ook vervelend over kunnen doen mocht de overschreden kogeldruk daar daadwerkelijk de oorzaak van zijn.