Motormanagement fout Corsa B

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 oktober 2020

Onze 22 jaar oude familie Corsa-B 1.0 3 cylinder benzine met 155.000km gaf onlangs een motormanagement storing aan.
5 jaar geleden is de luchtmassa meter vervangen ivm inzakken snelheid op de snelweg ( een bekend euvel van de Corsa)
Al enige maanden geleden contstateerde ik dat bij 60 a 70 km/h de auto wat trilde. Een week voor de storing heb ik het uitlaat deel met katalysator vervangen.(na 22 lekte ie op de lasnaad)
dus je verdenkt de lambda sonde en lekken van valse lucht. Bleek allemaal niet het geval te zijn. Wel blijkt dat meten op de lambda sonde dat er ook na het opwarmen geen varieerende  spanning op de lambda sonde te zien is . de spanning blijft stabiel op 0.2 volt ( zou te arm betekenen)  bij stoplicht en afremmen gaat de spanning wel heen en weer zoals dat hoort. een nieuwe lambda sonde leverde geen verbetering op qua spannings verloop . wel een hogere waarde (0.8 volt) . dit is te rijk en dan gaat het storing lampje heel vaak aan. Uitlezen van storing geheugen gaf lambda sonde aan. ook uitwisselen van luchtmasameter gaf geen verschil in lambda sonde waardes. Bougies zien er goed uit , slangen naar luchtinlaat en spruitstuk zijn OK gecontroleerd door spuiten met remmenreiniger. de auto start en trekt goed.
het lijkt alsof  de mengsel verhouding regeling zich niets aantrekt van de lambda sonde waarde ..terwijl ie wel meet als de mengsel te laag(arm) of te hoog(rijk) is. Wat kan de oorzaak zijn ?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Corsa op leeftijd gaf onlangs een motormanagementstoring aan met 155.000 km inmiddels op de teller. Na de nodige handelingen en ingrepen is de oorzaak nog altijd niet boven tafel. U vraagt wat de oorzaak kan zijn. 

Een diagnose op afstand is altijd erg lastig. Maar meedenken kan altijd. De LMM is inderdaad bekend om soortgelijke verschijnselen maar kan het ook voorkomen dat een opgerekte distributieketting met een verkeerde kleptiming als gevolg ook een dergelijk storingslampje geeft. Ik weet niet of het inhouden lijkt op het overslaan van de motor. Dan kan de bobinegalerij verdacht zijn en wil de krukassensor ook weleens een fout signaal afgeven. De mapsensor kan ook mogelijk een verstopt slangetje hebben.

Dit alles zijn slechts suggesties. De omschreven kwaal is is geen ''pech onderweg'' euvel en kom ik daarom ook geen Wegenwacht ervaringen tegen die iets zouden kunnen opleveren. Het blijft dus wel een zoekplaatje en zou de ECU misschien ook de bron van dit probleem kunnen zijn.