Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koelvloeistof en verwarming

Vraag gesteld door P. Kooi op 18 oktober 2020

Ik heb een Volvo C70 2.4 Diesel uit 2009 met 170.000 km.
Ik heb afgelopen week op de oprit een plas onder de motor ontdekt en dacht dat dit olie was. Ik moest 200 km rijden en heb een 1/2 liter olie aangevuld. Maar later bleek dit toch koelvloeistof te zijn, nadat ik een brede plank onder de motor had gelegd en mijn zoon zei dat het koelvloeistof was. Dit dus aangevuld en 200 km terug naar huis gereden (waarbij de kachel pas wat warmte gaf als ik 'm op 26' zette), toen weer gecontroleerd en het peil was weer iets lager dan toen we het reservoir vulden. Maar nu heeft ie weer 2 nachten buiten gestaan en zie ik geen plas meer. Ra, ra: wat kan dit zijn?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Uw Volvo C70 2.4 diesel uit 2009 met 170.000 km op de teller heeft een vloeistof gelekt en u vraagt wat dit kan zijn.

U geeft aan dat u eerst dacht dat het om olie ging en later dat het om koelvloeistof ging. Het is blijkbaar niet uitgesloten dat het om een andere vloeistof gaat, bijvoorbeeld water uit de kachelbak of condenswater van de airco.

Allereerst zal met zekerheid moeten worden vastgesteld om welke vloeistof het gaat.
Olie is vet, koelvloeistof smaakt zoet en water is reukloos en smaakloos.

U heeft olie bijgevuld en daarna 200 km gereden.
Daarna koelvloeistof bijgevuld en weer 200 km gereden.

Het beste kunt u het koelsysteem laten afpersen bij een garage om zeker te zijn dat er geen lekkage aan het systeem is. In de garage kunnen dan gelijk de afvoerslang van de kachelbak en de airco gecontroleerd worden.

Daarna is het afwachten of er opnieuw vloeistof lekt. Als er opnieuw vloeistof lekt, kan er met zekerheid vastgesteld worden welke vloeistof het is.