Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Jaguar nog steeds storingsgevoelig?

Vraag gesteld door op 19 oktober 2020

Met veel plezier rijd ik een Opel Insignia 2.0 CDTi Diesel. Helaas is het laatste model voorzien van een 1.5 Turbo met 165 PK en voor mijn gevoel is dit een te 'lichte' motor tov de auto. Dit geven tests ook aan. In contacten met Opel geeft men aan dat PSA geen zware motoren meer zal gebruiken.

Ik heb twee opties waar ik uit wil kiezen; Jaguar XF en Mitsubishi Outlander met of 2.0 Hybride of het laatste model met de 2.4 motor.

Afgelopen zaterdag stond er bij de recensie in Telegraaf dat de ANWB geen noemenswaardige storingen bij de XF kon duiden.
Graag uw mening inzake de Jaguar in Diesel of benzine versie waar de minste storingen zijn.

Dan de Outlander.; Hoewel maar 50 km op de accu te kunnen rijden schijnt de wegenbelasting tot 2024 gehalveerd te zijn. Een proefrit leverde geen slecht gevoel op.

Toch als leek graag uw mening over beide types want ik heb een betrouwbare auto nodig. Zeker in de winter.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Als vervanger voor uw huidige Opel Insignia denkt u aan de Mitsubishi Outlander óf de Jaguar XT in een diesel of benzine versie.

Het gaat u met name om de duurzaamheid en betrouwbaarheid en dat is bij beide auto's wel goed voor elkaar. Wat betreft de Jaguar XF heeft de Wegenwacht in de occasiontest over de diesel slechts één euveltje te melden, maar vooralsnog is onze ervaring dat deze auto vrij is van vervelende en hardnekkige storingen. Geen héél voordehand liggende keuze maar toch een heel aantrekkelijk alternatief.

De Outlander die natuurlijk in veel grote aantallen is omgezet heeft zich bewezen als oersterk en betrouwbaar. Zie ook aanvullend onze occasiontest met de bevindingen van de Wegenwacht die zeer positief zijn. Dus in die zin hebben beide auto's wat onze ervaring betreft de status van zeer betrouwbaar, maar het zijn wel twee kandidaten met nogal uiteenlopende eigenschappen. Die voorkeur is erg persoonlijk maar met een blik in de toekomst merkt u terecht op dat de MRB voor PHEV Outlander inderdaad tot 2024 gehalveerd is, in 2025 driekwart tarief gaat worden en een jaar later vol tarief. Dat zal later bij inruil ook zeker een negatief effect hebben, met bij de twee liter al gauw ruim 1800 kg op straat.

Technisch gezien kan ik voor de Jaguar geen duidelijke voorkeur uitspreken tussen diesel en benzine. Die keuze hangt denk ik vooral af van uw jaarkilometrage. Diesels staan slecht in de markt en kan gebruikt juist aantrekkelijk zijn om voor een scherpe prijs toch aan te kopen. Maar óók daar zult u later bij inruil de rekening voor moeten betalen met ook de wetenschap dat de overheid de diesel accijnzen nog tweemaal met een cent gaat verhogen.

Daarom het advies ons Autokosten programma te raadplegen om daarmee uit te rekenen of op basis van uw gebruik een diesel wel rendabel is. Dan kunt u ook hetzelfde rekensommetje maken voor een kandidaat Outlander om onderaan de streep te kijken wat u de laagste kilometerprijs oplevert. En uiteraard met beiden een uitvoerige proefrit maken vanwege het toch wel verschillende karakter. De storingsgevoeligheid is gelukkig geen criterium, dat zit wel goed.