Multiriemsysteem defect na vervangen aircopomp?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 01 oktober 2020

Bij de kleine onderhoudsbeurt van onze Seat Altea XL uit 2007/2008 eerder dit jaar, bleek dat er waarschijnlijk een kleine lekkage bij de aircopomp zou zitten.

Omdat het steeds mooier weer werd en de temperaturen opliepen, hebben we besloten om toch eerst even terug te gaan naar de Seat dealer/garage voor een onderzoek. Na het onderzoek bleek inderdaad dat de aircopomp een lekkage had.

Onze eerste vraag is: kan dat? Omdat een nieuwe oorspronkelijke aircopomp van Seat erg duur was, hebben we een b-merk laten installeren.

Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd, vinden wij dat de auto een fluitend/zoemend/jengelend geluid maken in lage snelheden, zo rond de 40 km/u. Wanneer de auto stilstaat en stationair draait horen wij dit niet.

Met deze klachten zijn we terug gegaan naar de Seat dealer/garage voor een ritje met de monteur maar deze hoorde niks.

Voor een second opinion zijn we met deze klachten naar een andere Seat dealer/garage gegaan voor een onderzoek en ook daar voor een proefritje met de monteur. Daar heeft de monteur wel wat gehoord en na verder onderzoek blijkt dat de spanrol van de multiriem minder spankracht heeft dan normaal, en dat de lager van de drukrol hoorbaar is met handmatig draaien! Het advies van deze tweede Seat dealer/garage is de rollen gelijktijdig te vervangen samen met de multiriem!

Onze tweede vraag is:
Hoe kan het na de vervanging van de aircopomp opeens de hele multiriem systeem (rollen en multiriem zelf) defect is en vervangen moet worden?

Derde vraag:
Aangezien we hier voor het vervangen van de aircopomp geen klachten hadden, zouden deze klachten ontstaan zijn tijdens het vervangen van de aircopomp?

Wanneer we op internet rond zoeken naar antwoorden blijkt dat bij elke werkzaamheden aan de aircopomp (onze aircopomp wordt namelijk aangedreven door de muiltiriem), de multiriem zelf vervangen dient te moeten worden.

Vierde vraag: klopt dat?

Tijdens de vervanging van de aircopomp is bij ons de multiriem niet vervangen, wel af- en op gedemonteerd.

Wanneer wij 3x vragen bij de eerste Seat dealer/garage horen wij dat de multiriem is vervangen voor een nieuwe "hun vervangen altijd de multiriem!", bij de tweede keer dat we het vragen horen wij dat "het niet altijd hoeft". En wanneer wij bij de derde keer vragen en confronteren met de uitkomst van de tweede Seat dealer/garage, horen wij "dat onze multiriem niet is vervangen", waarbij wij geen garantieaanbod krijgen, alleen een factuur voor het vervangen van de hele multiriem systeem!

Vijfde en zesde vraag: Had de multiriem in ons geval wel vervangen moeten worden? En moet de eerste Seat dealer/garage ons een garantieaanbod geven?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een aantal vragen over een ontstaan bijgeluid aan de multiriem met toebehoren na het vervangen van de airco compressor.

Die kan overigens best een lekkage vertonen en dan is het vervangen van de aircopomp niet uitzonderlijk. De pomp kan ook vastlopen dus er zijn meerdere defecten mogelijk. De multiriem hoeft niet per definitie altijd mee vervangen te worden. Ik kan me voorstellen dat veel bedrijven dat wel doen om feitelijk ook de omzet te verhogen, maar wanneer de riem er nog fris en conditioneel goed uitziet, kan deze best nogmaals gemonteerd worden.

Hoe het kan dat er na de nieuwe pomp dergelijk bijgeluiden ontstaan, valt lastig te beantwoorden. In theorie zou je altijd kunnen denken dat de garage onvakkundig heeft gehandeld. Maar dan moet daar wel een duidelijk bewijs van zichtbaar zijn. En die kans acht ik niet heel groot. Ik heb ook niet het idee dat het lager flink kapot is maar mogelijk de slijtage nog in een beginstadium is. En misschien is een dergelijk gebrek bij een bepaalde kilometerstand ook niet uitzonderlijk. En soms komt het ook voor dat na de- en montage er spontaan iets ontstaat dat je niet echt kunt verklaren.

Uiteraard heeft u garantie op de nieuwe aircopomp, óók wanneer als gevolg van een fout van de garage er extra schade is ontstaan. Maar dat bewijs lijkt me niet haalbaar. Dan zou het enige verwijt nog kunnen zijn dat de garage destijds niet heeft geconstateerd dat er een bijgeluid was vanuit de multiriemcomponenten. U had dan nog altijd in die zelfde onderdelen moeten investeren maar u was wellicht iets minder kwijt geweest aan arbeidskosten. Dat zou u nog wel kunnen proberen de garage aan te rekenen.