Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motorproblemen moderne dieselmotoren

Vraag gesteld door J.M. van der Linde op 30 september 2020

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een occassion en twijfel tussen diesel en benzine. Tot nu toe heb ik twee garages bezocht en beide zeiden dat zich bij moderne dieselmotoren meer motorproblemen voor doen en dat dit veroorzaakt wordt door aanpassingen om aan de milieuregels te kunnen voldoen.

Herkent u dit verhaal? Ik kan me toch eigenlijk niet voorstellen dat een fabrikant een minder betrouwbare motor in zijn auto's legt, dat lijkt me namelijk nogal slechte reclame.

Ik ben specifiek voor een Mazda CX-5 uit de modelreeks 2015-2017 gaan kijken, maar ik begreep dat het probleem zich bij alle merken voor zou doen.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een gebruikte Mazda CX5 diesel maar u heeft bij twee garages gehoord dat moderne diesels meer problemen kennen door milieuaanpassingen.

Zowel moderne benzine- als dieselmotoren zijn voorzien van verschillende installaties om de uitlaatgassen te reinigen. Zowel bij benzine als dieselmotoren komen problemen voor aan deze installaties.

Een dieselmotor is niet geschikt voor korte ritjes en langdurig lage toerentallen.
Bij veel korte ritjes en langdurig rijden met lage toerentallen ontstaan er problemen met EGR en roetfilter. Bij veel korte ritjes kunt u dus beter kiezen voor een benzine uitvoering omdat deze eerder op bedrijfstemperatuur is.

Diesel is een beetje uit de gratie omdat het omslagpunt benzine/diesel jaarlijks omhoog gaat. Voor een gebruikte Mazda CX5 ligt het omslagpunt tussen de 25.000 en 30.000 km/jr. De induilwaarde van een diesel daalt sneller omdat er minder vraag is. In 2021 en 2023 gaat de accijns op diesel wederom met 1 ct per liter omhoog.

Met ons Autokosten programma kunt u een berekening maken voor een diesel en een benzineuitvoering zodat u de kosten per kilometer kunt vergelijken.