Mobiliteitsgarantie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 01 oktober 2020

Seat Alhambra defect en via mobiliteitsgarantie naar dealer gebracht. Tevens valt binnen MOB garantie 3 dagen vervangend vervoer. Echter de dealer begint pas aan mijn auto na twee dagen, diagnose op 3e dag. Reparatie twee dagen nodig. Al met al zeker twee dagen voor niks verbruikt van de 3 dagen vervangend vervoer. Is dit een terechte gang van zaken?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Na een defect aan uw Seat Alhambra heeft u binnen de mobiliteitsgarantie van Seat recht op drie dagen vervangend vervoer. De dealer begint echter pas na twee dagen aan de reparatie en dan zijn er al twee dagen vervangend vervoer op gebruikt.

Volgens de mobiliteitsgarantie voorwaarden van Seat is het volgende van toepassing; ''Vervangende auto voor duur reparatie (maximaal 3 dagen)''. Dus op feitelijk méér dan drie dagen een vervangende auto heeft u volgens de voorwaarde geen recht. Maar de reparatie is met de diagnose op de derde dag eigenlijk pas dan min of meer toen van start gegaan. Je zou eigenlijk kunnen stellen dat u de eerste twee dagen géén recht heeft gehad op een vervangende auto, omdat men nog niet met de reparatie was begonnen.

Die maximaal drie dagen vervangend vervoer staan. Maar helemaal conform de voorwaarden is het wat aanvangsdatum dus niet. Misschien had dat beter gecommuniceerd kunnen worden maar denk niet dat dit boze opzet is geweest. Seat meldt in de voorwaarden het volgende:''Mocht je onze pechhulp niet naar volle tevredenheid hebben ervaren, laat ons dit weten via 0800-0242500 of info@seat.nl''.

Misschien is het de moeite waard de situatie voor te leggen. Hopelijk heeft men alsnog een coulante oplossing.