Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Levensduur driecilinder turbomotor

Vraag gesteld door J.H. ter Burg op 30 september 2020

Zie al veel info voorbij komen over kleine 3-cilinder-motoren (0,9 en 1,0). Echter nog niet over de verwachte levensduur. Ik was laatst bij een merk-onafhankelijke garage en daar stond een Peugeot met zo'n kleine motor die na 115.000 km HELEMAAL op was. Einde verhaal. En de monteur vertelde dat hij vorig jaar zo'n turbo-motortje gehad had die na 90.000 km de geest gaf.

Dit geeft mij weinig vertrouwen in dit soort motoren. Ik oriënteer mij op dit moment op Renault Clio 1.0 TCE Bi-Fuel. Is dit dan een verstandige keuze?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt zich af of de levensduur van de driecilinder turbo motoren niet erg beperkt is.

De drie cilinder motoren bestaan natuurlijk al veel langer maar zijn oorspronkelijk bestemd voor het allerkleinste segment voor uiteraard zo gunstig mogelijke verbruikscijfers. De driepitter heeft de afgelopen jaren een flinke evolutie doorgemaakt, al dan niet aangevuld met een turbo voor de soms broodnodige prestaties.

Wat levensduur betreft kennen wij geen signalen dat een driecilinder daarin per definitie in beperkt is. Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3- of 4-cilinders.

Maar het valt niet te ontkennen dat er zeker ook onder de Franse merken motoren zijn toegepast die wat duurzaamheid en betrouwbaarheid best de nodige negatieve ervaringen laten zien zoals de VTI, PureTech en THP versies van de PSA groep en de TCe versies van Renault. Dus niet per se alléén driecilinders en we zien dit veel meer als een merk en type gerelateerd gegeven. Er zijn ook genoeg driecilinders, óók in de dieseluitvoeringen, die geen teleurstellende verhalen kennen. Ons uitgangspunt is dat iedere benzinemotor een minimale levensduur moet kunnen garanderen van twee ton zonder buitensporige werkzaamheden. Maar helaas zitter er inderdaad weleens zwakke broeders tussen die constructief steken laten vallen.

U overweegt de aanschaf van een 1.0 TCe Bi-Fuel versie van de Renault Clio. Wat u specifiek aan levensverwachting van deze motor mag verwachten, is niet anders dan van elke andere moderne motor. De algemene ervaring is wel dat Bi-Fuel versies gemiddeld duurder zijn in onderhoud en vaker storingen laten zien die LPG gerelateerd zijn. Dus wat duurzaamheid betreft is dat van een benzineversie wel meer gegarandeerd.

 

Reacties

L. Karakis

Auteur - 14 februari 2024

Ik heb de Duster vanuit 2020, nieuw aangekocht, met 1.0tce bifuel, 80000km op de teller, geen enkel druppel olie verbruiken, geen enkel issue, nooit iets met de LPG systeem gehad. Maar ik heb de onderhuud's interval gehalveerd! Dus ik hoop op meer dan 2 ton km! En elke zomer maken we 8-10dkm onder 40 graden zonder moeite volgeladen. Geef je auto vaak verse motorolie, bougie en filters en die blijft met je mee voor 20jaren zoals ooit... doe je per 30dkm olie zoals de dealer aangeraden dan verwacht je 30k euro per 5jaar uit te geven voor een nieuwe auto...