Koelvloeistofprobleem

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 06 oktober 2020

Het gaat om de volgende auto: VW Passat 1.6 Benzine (1999), 205.000 km.

Sinds een maand hoorde ik bij de eerste start (koude start) van de auto een geborrel onder het dashboard. De auto heeft sinds de Corona lockdown ook niet meer erg veel gereden en heeft wel eens 5 tot 6 dagen stil gestaan waar er eerst dagelijks mee werd gereden.

Na een paar andere koude starten ging ik toch even onder de motorklep kijken en zag dat de koelvloeistof onder het MIN streepje was gekomen.

Uiteraard koelvloeistof bijgevuld met de juiste G12 koelvloeistof bestemd voor VW. De auto heb ik altijd goed onderhouden. Vorig jaar heb ik ook een onder andere nieuwe thermostaat laten vervangen.

Toen ik dat geborrel hoorde, ging ik zelf een aantal tests uitvoeren. Allereerst dacht ik aan de koppakking. Alleen na zo een koude start en het geborrel rook ik geen zoete koelvloeistof noch zag ik witte rook uit de uitlaat komen.

1 van de tests was onder andere een nieuwe koelvloeistof dop vervangen. Ik had de oude eraf gehaald en merkte dat de dop erg makkelijk los draaide van de expansietank. Ik startte toen de auto zonder dop op de expansietank om te zien of er iets zou borrelen in de koelvloeistof. Let op het was de eerste koude start en er was geen geborrel onder de dashboard en de vloeistofpeil bleef gelijk. Ik keek in de expansietank geen geborrel noch olie wat van de motor zou kunnen komen. Deed de nieuwe dop erop.

De volgende dag gestart en wederom geborrel onder de dashboard en vloeistofpeil werd minder. De volgende dag gestart met dop eraf van de expansietank en geen geborrel onder het dashboard en vloeistofpeil blijft gelijk.

Oliestok gecontroleerd of er residu zoals wat ze zeggen mayonaise erop zit. Nee die ziet er schoon uit. Dop van de motorolie losgedraaid om te kijken of er mayonaise achtige residu zit, en nee dat ziet er ook mooi uit.

Tot 2 dagen geleden ik de sleutel in stand 2 draaide en de verwarming op max Warm en op stand 2 liet blazen. Na ongeveer een halve minuut startte ik de auto en de auto start gewoon normaal en GEEN geborrel van vloeistof onder het dashboard. Ik deed de klep omhoog en keek naar de vloeistofpeil en dat zag er goed uit dus geen verlies van koelvloeistof en uiteraard zit de dop op het expansievat. Ik heb dit inmiddels 3 dagen gedaan dus elke dag voordat ik start eerst de verwarming aanzetten. Ik ga ervan uit als ik morgen de verwarming niet aanzet dat ik wederom gewoon weer geborrel zal horen en de koelvloeistofpeil toch weer minder zal worden.

Wat denkt u? Toch koppakking? Of lucht? Of zijn/is 1 van de rubberenslangen in het koelvloeistofsysteem poreus? De laatste dagen heeft het ook zoveel geregend dat ik niet echt kon kijken of het gedruppel van onder de motorklep nou regenwater is of koelvloeistof.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw auto laat een borrelend bijgeluid horen direct na het starten. 

U heeft inmiddels wel het koelwaterniveau aangevuld maar het expansietankje ziet er schoon uit en ook de peilstok doet niet vermoeden dat er ergens een lekkage is tussen olie- en koelwaterkanalen. Dat wil niet zeggen dat er tóch sprake kan zijn van een lekke koppakking. Er kan ook een open verbinding zijn tussen de verbrandingsruimte en een koelwaterkanaal. Zo kunnen uitlaatgassen in het koelsysteem terechtkomen met luchtbellen als gevolg.

Feitelijk zijn het luchtbellen in de kachelradiateur wat u aan geborrel hoort na het starten. Een garage kan met een snuiver ''ruiken'' of er inderdaad uitlaatgassen in het koelsysteem aanwezig zijn. Dus symptomen als een vettig koelsysteem, modderkleurige olie of witte uitlaatrook hoeven niet altijd aanwezig te zijn om toch een lekke koppakking te hebben.

U meldt ook dat vorig jaar er een nieuwe thermostaat is geplaatst. Het is niet ondenkbaar dat de boel niet goed ontlucht is geweest en er een luchtbel is gaan zweven en uiteindelijk de kachelradiateur heeft weten te bereiken. Het zou heel goed kunnen dat de luchtbel inmiddels de uitgang van het expansietankje heeft weten te vinden. Dus wanneer het peil goed blijft en het geborrel wegblijft, zou het probleem inmiddels opgelost kunnen zijn.

Overigens heeft het van te voren aanzetten van de kachelventilator géén effect op de luchtbellen in de kachelradiateur. Dus dat trucje heeft bij toeval succes maar is technisch niet logisch. Maar mocht het niveau tóch steeds zakken en komt het geborrel weer terug, dan is de eerder genoemde koppakkingstest bij een garage misschien toch noodzakelijk om dat als oorzaak mogelijk toch te kunnen uitsluiten.