Kapotte distributieriem wettelijke garantie?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 01 oktober 2020

Ik heb onlangs een tweedehands Peugeot 308 SW 1.2 Puretech Blue Lease Premium keyless 130 PK benzine uit 2015 gekocht. Kmstand 157.000, aanschafprijs €9945. Netjes onderhouden bij de dealer, behalve laatste onderhoudsbeurt. Die was bij de garage waar ik hem gekocht heb. Dit is een kleine familiegarage die niet bij Bovag is aangesloten. De distributieriem zou bij de volgende onderhoudsbeurt (175.000) vervangen moeten worden. Het gaat over een natte distributieriem.

Ik heb de auto zonder garantie gekocht vanwege de goede onderhoudshistorie, de extra kosten voor garantie, goede reviews over de garage en de afstand vanaf mijn woonplaats, 150 km.

Na 1,5 week probleemloos rijden plotseling storing en auto is niet meer te starten. De ANWB monteur constateert dat de distributieriem geknapt is. We slepen de auto naar een nabij gelegen garage, de volgende dag bel ik de garage waar ik hem gekocht heb.

Zij geven aan dat de auto naar hen moet komen zodat ze hem kunnen onderzoeken. Ze vinden het erg vervelend en geven aan coulant te zullen zijn. Ze regelen een bergingsbedrijf (de garage waar de kapotte auto staat regelt de sleuteloverdracht) en een week later word ik gebeld met de conclusie.

De riem heeft tijdens het knappen een gedeelte van de motor beschadigd, een aantal kleppen en de nokkenas. Daarnaast moet de hele motor schoongemaakt worden omdat ie vol zit met vezels van de riem.

Kosten: €2450 voor reparatie, €100 voor de berging. Zij vergoeden €1000 uit coulance dus komt de prijs voor mij op €1550.

Wat het extra vervelend maakt is dat we op het moment van de pech op vakantie waren. Naast de tijd die ik hiermee kwijt ben geweest en een paar dagen het gemis van een auto, heeft iemand me moeten ophalen en naar huis gebracht zodat ik onze 2e auto kon ophalen. Daarnaast heb ik kosten gemaakt voor stalling van de kapotte auto en extra kosten aan fietshuur.

Ik ben erg blij met het begrip dat de garage toont maar vraag me sterk af of ik niet gewoon recht heb op meer of volledige vergoeding van de kosten via wettelijke garantie of non-conformiteit.

Anderzijds heb ik ook geen trek in een langlopend getouwtrek met zo’n garage. Misschien zelfs een beetje angst voor het afraffelen van de reparatie als ze alles moeten vergoeden. Ik ben erg benieuwd wat jullie als experts hierin zouden adviseren.

Daarnaast ben ik ook benieuwd of jullie in bovenstaand verhaal dingen anders aangepakt hadden of dat er overige zaken zijn waarmee ik rekening dien te houden. Wellicht had ik wel garantie moeten afsluiten?

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U hebt onlangs een auto gekocht. Volgens het onderhoudsboekje zou de distributieriem vervangen moeten worden bij 175.000 km. De auto heeft altijd het voorgeschreven onderhoud gehad. Kort na de aflevering is de distributieriem tijdens het rijden gesprongen. De verkoper heeft aangeboden het herstel uit te voeren en € 1.000,- van de kosten voor het herstel voor zijn rekening te nemen. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is en of het aanbod van de verkoper redelijk is.

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. In beginsel moet u als koper bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop.

Aard van het gebrek

De distributieriem is gesprongen kort na de aflevering van de auto. U mag verwachten dat u in ieder geval 6 maanden na de aankoop van een occasion groot onderhoud niet nodig is.

Een distributieriem wordt meestal uit voorzorg vervangen met een interval van een aantal jaren of gereden kilometers. Uit de onderhoudshistorie en het door de fabrikant voorgeschreven onderhoud volgt niet dat de distributieriem al moest worden vervangen.

Consumentenkoop

In het geval van een consumentenkoop wordt de bewijslast voor de eerste 6 maanden na aankoop omgedraaid. De verkoper zal dus moeten bewijzen dat het gebrek niet al aanwezig was op het moment van aankoop. Met andere woorden de verkoper zal moeten aantonen dat het gebrek is ontstaan door onjuist gebruik of verkeerd onderhoud. Dit volgt uit art. 7:18 BW.

Rechten bij non-conformiteit

Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben, kunt u van de verkoper o.a. eisen dat het gebrek op zijn kosten wordt hersteld. Ook de sleepkosten kunt u in dat geval verhalen op de verkoper.

Conclusie

Ik raad u aan de verkoper aan te spreken tot kosteloos herstel van de auto. U hoefde het gebrek niet te verwachten. Het gebrek is u duidelijk geworden binnen 6 maanden na aankoop, tenzij de verkoper kan bewijzen dat het gebrek niet bestond bij aankoop, zal hij over moeten gaan tot kosteloos herstel.

Omdat de garage niet is aangesloten bij de BOVAG, kunt u het geschil waarschijnlijk niet voorleggen aan de geschillencommissie voertuigen. Als u er onderling niet uitkomt en u een rechtsbijstandverzekering heeft, raad ik u daarom aan deze in te schakelen.

Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit verwijs ik u graag naar onze website.