Seat Altea 1.6 TDI 2012

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 26 september 2020

Ik heb een Seat Altea 1.6 TDI 2012 op het oog. Mijn vraag is wat zijn de minpunten van deze motoren en waar moet ik opletten tijdens het kopen? Auto heeft 194.000 km gelopen. En als het problemen zijn, voor hoeveel kunnen kosten uitlopen? En als u meer weet over 1.6 TDI motoren van Seat Altea wil ik het graag weten.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een Seat Altea met een 1.6 TDI dieselmotor. U vraagt wat kenmerkende problemen zijn met vervolgens de herstelkosten.

Deze 1.6 TDI heeft best een goede reputatie. Wat mij betreft is het enige aandachtspunt de EGR klep. Deze klep zorgt voor het recirculeren van de uitlaatgassen in lagere toerengebieden en kan op den duur vervuild raken. Vaak met als gevolg mindere prestaties en een brandend storingslampje in het instrumentenpaneel. Veder als aanvullende opmerking de vervangingstermijn van de distributieriem. Die dient bij 210.000 km vervangen te worden. U heeft wat mij betreft alle reden om bij de koop aan te dringen op vervanging. Die kosten gaan gauw richting de 1000 euro en zijn dan over 15.000 km voor uw rekening. Dan is het wel zo prettig wanneer u dat nu bij de koop weet te bedingen.

De eerder genoemde EGR klep zou bij daaraan gerelateerde klachten mogelijke vervangen moeten worden. Ook die kosten gaan richting de 1000 euro. Maar met een tellerstand richting de twee ton kunnen er natuurlijk altijd meer gebreken spelen die niet per se typisch voor de Altea hoeven te zijn. Vandaar het advies bij voorkeur met Bovag garantie aan te schaffen en op z'n minst een goede en kritische proefrit. Maar garantie is toch wel de belangrijkste stok achter de deur. Want een diesel met deze kilometerstand kan ook best weleens een gebrek hebben aan een verstuiver, brandstofpomp of turbo. Dan is het wél zo prettig wanneer u daarvoor weer bij de verkoper kunt aankloppen.