Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mitsubishi Outlander 2014

Vraag gesteld door R.W. van der Helm op 21 september 2020

Wij willen een Mitsubishi Outlander uit 2014 aanschaffen. Ik ga er voornamelijk woon werk verkeer mee rijden (30 km op een dag). We rijden dus hoofdzakelijk elektrisch met de auto. Weten jullie hoe lang de levensduur van de accu is? En hij valt nu nog in de subsidieregeling dus goedkopere wegenbelasting maar tot wanneer geldt deze regeling? En ik ben benieuwd of deze wagen een goede caravantrekker is. Wij willen ook een caravan kopen van 1350-1400 kg. Waar moet ik op letten bij de aankoop van deze auto? Zijn er onderdelen waar ik extra op moet letten?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een Mitsubishi Outlander om daar ook een caravan van zo'n 1400 kg mee te trekken.

We hebben een aantal (plug-in) hybride auto's voor de Kampeer en CaravanKampioen gereden, waaronder de vorige en ook huidige Mitsubishi Outlander. De ervaringen zijn over het algemeen positief. Fabrikanten geven soms een lager trekgewicht op voor een hybride variant, maar dat lijkt eerder met voorzichtigheid (garantie!) te maken dan dat de techniek het niet aan zou kunnen. De fabrikant geeft bij de typegoedkeuring zelf op waar met welk gewicht er getest moet worden en daar moet dan o.a. een 12% helling mee kunnen worden genomen. In onze Caravantrekker kunt u overigens de trekprestaties bekijken van deze auto met de beoogde caravan én eventueel het verschil vinden in prestaties en verwachtte wegligging van verschillende andere auto's.

De ondersteuning van de elektromotor zorgt voor een hoog koppel, precies wat je wilt bij een caravantrekker. Alle wielen worden aangedreven, al dan niet elektrisch, en daardoor rijdt de Outlander PHEV erg gemakkelijk met een caravan weg. Het extra gewicht van een accupakket is goed voor een stabiele wegligging. Nadeel is het forse elektriciteitsverbruik, er blijft weinig over van de voordelen van een (plug-in) hybride auto op dit gebied als er een caravan getrokken wordt. Het brandstofverbruik valt daardoor onder die omstandigheden vaak tegen, 1 op 7 (14L/100km) is geen uitzondering bij forse belasting.

Accu's van een plug-in hybride of volledig elektrische auto gaan zelden echt volledig kapot. Wel kan het zijn dat het aantal kilometers dat elektrisch is te rijden op den duur afneemt. Hoewel de Mitsubishi Outlander PHEV op zich een zeer betrouwbare auto is, hebben ons inderdaad een paar klachten over deze auto bereikt dat de accu na grofweg vijf jaar en 180.000 km onder het acceptabele zakte. Dan kunt u denken aan zo'n 70% van de fabrieksopgave.

Hier vindt u een occasiontest van de Outlander PHEV.