Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nog steeds startproblemen

Vraag gesteld door A.F. Linnenbank op 12 september 2020

Ik heb een deel mijn vraag al eerder aan u gesteld maar ik kan het antwoord niet meer terugvinden.

Ik heb al een lange tijd startproblemen met mijn Fiat Punto II 1.2  uit 2003. Het is een storing die te pas en te onpas de kop opsteekt. De ene keer is het bij elke start, dan blijft het probleem een paar dagen weg.

Bij de start lijkt het of de motor op twee of drie cilinders loopt. Het maakt niet uit of het een koude of warme start is. Dit is dan voor een paar seconden, daarna loopt de motor uit zichzelf netjes stationair, soms moet ik een paar keer wat gas geven voordat de motor goed gaat lopen. Het managementlampje gaat dan ook branden. Tijdens het rijden vertoont mijn auto geen rare kuren. Het brandstofverbruik is prima (1 op 16), ik heb geen idee dat er vermogensverlies is en mijn uitlaat rookt niet.

Ik heb al het e.e.a. vervangen, bougies, bougiekabels, beide bobines, beide Lambdasondes, mijn volledige uitlaatgassen incl katalysator en de accu maar het probleem blijft.

Vandaag heb ik mn bougies eruit gehaald, hierbij waren de eerste twee (van links naar rechts) mooi schoon en wat grijzig. De derde en vierde waren zwart, vettig en aangekoekt met roet. Nadat ik ze heb schoongemaakt liep mijn auto meteen goed stationair. Na een tweede en derde start liep mn auto meteen weer slecht stationair. Tijdens het slechte stationair lopen heb ik van de eerste twee bougies één voor één de bougiekabels van de achterste bobine af gehaald (er zitten twee bobines in mijn auto). De motor sloeg beide keren meteen af. Hierna heb ik de bougiekabels van voorste bougie drie en vier losgemaakt, hierbij bleef de motor slecht lopen en sloeg niet af.

Bij het losmaken van de bougiekabels aan de bobinekant zag en hoorde (en voelde) ik wel bij alle vier de aansluitingen een vonk, dus de boubines werkte wel.

Ik ben de afgelopen maanden talloze keren bij mijn garage geweest, bij het uitlezen wordt dan aangegeven dat de bobine defect is.... maar die zijn vervangen. Als een bobine defect is zou het euvel er toch ook altijd moeten zijn?

Mijn garage is bereid om het probleem te gaan zoeken maar willen er vooralsnog geen kostenplaatje aan hangen. Normaal ben ik echt wel handig in deze dingen en heb de nodige ervaringen (ik stam nog uit de tijd van contactpunten, rotors en sporingstangen) maar ik ben nu echt door mijn voorraad aan kennis heen....

Ik lees op internet berichten over dat een defecte ECU, maar ook dat de krukas-sensor of een map-sensor, drukomvormer of de temp.sensor de oorzaak kan zijn. Ook een ander/duurder type bougie zou kunnen helpen. Helaas is onze lokale Fiatdealer inmiddels gestopt.

Inmiddels redelijk gefrustreerd en ten einde raad hoop ik dat u mij op de goede weg kan helpen...

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Fiat Punto heeft regelmatig startproblemen en ondanks alle genoemde ingrepen is het probleem er nog altijd.

Zoals ik u eerder al melde als antwoord op uw vorige vraag blijft de ECU wat mij betreft de hoofdverdachte. Dat kleeft toch wel heel nadrukkelijk aan deze auto en aanverwante modellen. Zeker na alle gemelde ingrepen denk ik dat er niet veel meer overblijft, gezien ook deze specialist die deze ECU's met regelmaat reviseert. Dat dit elektronisch component bij Fiat stuk gaat, met ontsteking gerelateerde problemen als gevolg, is géén incident. Dus mijn vermoeden gaat nog altijd richting de ECU als schuldige.