Garantie/service Peugeot 2008

Vraag gesteld door J.A.M. van Eekeren op 05 september 2020

In maart 2018 een nieuwe Peugeot 2008 gekocht. In 2019 de 1e servicebeurt laten doen. In juli 2020 de 2e beurt later vanwege Corona en geringe aantal km. Nu 5 maanden later dan garantie termijn (2jr) gaat een SOS alarmknop bij de start automatisch knipperen. Volgens de garage een printplaat defect. Reparatie kosten 800 €.

Ik ben het daarmee niet eens en vind dat mankement onder normale service/garantie valt. Wat is uw mening? En komt dit probleem meer voor bij Peugeot?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Peugeot 2008 is van maart 2018 en krijgt keurig het voorgeschreven onderhoud. Desondanks is er nu een defect met als noodzakelijk gevolg een reparatie van 800 euro.

Ik weet niet om welke printplaat het gaat maar gezien de leeftijd van de auto een onacceptabel gebrek. Dit heeft feitelijk niets te maken met onderhoud of gebruikersslijtage en u moet dit nadrukkelijk beschouwen als een onacceptabel buitensporig gebrek. Op basis van wat u redelijkerwijs mag verwachten zou wat mij betreft de dealer dit kosteloos moeten herstellen. Het is overigens niet niet zo dat dit voor deze auto een herkenbaar gebrek is maar ik deel uw mening zeker wanneer u vindt dat deze kosten als garantie gehonoreerd zouden moeten worden.

Formeel is de leverende dealer voor u de verantwoordelijke partij. Wanneer uw verzoek om kosteloos herstel niet wordt gehonoreerd, adviseer ik u de rekening te betalen onder protest om met terugwerkende kracht desnoods via de geschillencommissie dit nog terug te kunnen halen. Maar misschien helpt het om een ingebrekenstelling op te stellen en te richten aan de dealer. Voor modelbrieven en aanvullende info adviseer ik u onze juridische pagina Stappenplan klachten na aankoop te raadplegen.