Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Reparatie Additieve Tank

Vraag gesteld door P.P. Bolier op 24 augustus 2020

Ik heb een volvo V70 summun uit 14-1002010 die 304000 km gereden heeft.
15 maanden geleden is de additive tank vervangen omdat hij lekte.
3 maanden geleden is het roetfilter vervangen en is wederom, wegens lekkage, het additive filter vervangen.
Vorige week kwam er weer een storing naar voren dat er op wees dat de additive tank lekte.  
Garage stelt voor de additive tank weer te vervangen en probeert bij Volvo de kosten van de additive tank te verhalen.  
Vraag ...heeft het zin om de tank wederom te vervangen of is de kans groot dat dit weer problemen oplevert. Loop ik daardoor ook een grote kans dat mijn roetfilter ook kapot gaat als de additive tank niet goed functioneert en ik binnen de kortste keren weer een reparatie van +/- 1500 euro krijg (roetfilter en additive tank).  

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een Volvo V70 diesel uit 2010 met 304.000 km op de teller.

15 maanden geleden is voor de 1e keer de regeneratievloeistoftank vervangen omdat deze lekte.
3 maanden geleden is het roetfilter vervangen wat bij 300.000 km niet bijzonder is maar de regeneratievloeistoftank lekte wederom en is voor de 2e keer vervangen.
Nu na 3 maanden is de regeneratievloeistoftank voor de 3e keer lek en u vraagt of het zin heeft deze wederom te vervangen.

Er zal eerst onderzocht moeten worden wat de oorzaak is dat de regeneratievloeistoftank steeds op zeer korte termijn gaat lekken.
hangt de tank bijvoorbeeld ergens tegenaan of hangt hij onder spanning?

Zonder de oorzaak van het lek gaan te verhelpen heeft het denk ik weinig zin de tank wederom te vervangen.
Het risico dat het roetfilter eerder stuk gaat loopt u uitsluitend als er geen of te weinig regeneratievloeistof wordt toegevoegd.