Auto remt bergaf plotseling niet meer af op motor

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 augustus 2020

Vandaag met onze Mazda 3 uit 2004 voor het eerst een berg opgereden, ging prima. Paar uur gehiked en vervolgens weer naar beneden gereden. Daarbij nagenoeg continue in de 2 op de motor afgeremd. Waar nodig voor de bochten kort bijgeremd.

Zo’n 1000 hm en vele bochten lager krijg ik plotseling het gevoel dat de wagen meer vaart maakt. Kom er dan achter dat deze niet meer op de motor remt en zelfs extra toeren begint te maken (alsof ie hem juist in de 2 begint te duwen ipv remmen). Vervolgens op de remmen gaan afremmen en een paar haarspeld bochten later stil gezet. In dat korte stukje waren de remmen inmiddels al loeiheet geworden.  

Gevaarlijke situatie dus en best geschrokken. Auto laten afkoelen. Vloeistoffen bleken allemaal op niveau. Geen lampjes. We hebben de auto een half jaar en deze heeft bewezen jaarlijks netjes zn onderhoud gehad. Vloeistoffen zouden dus okay moeten zijn. Koppeling zou jaar geleden vervangen zijn. Pakt ook gewoon direct en slipt niet door.

Na een half uur wachten de laatste paar bochten naar beneden genomen. Wagen remde toen 50/50 wel/niet op motor. Onderaan bij een stopstreep met rem en koppeling in en versnelling in 1, schoot toeren nog even 2x naar 2000-2500. Vervolgens stationair. Daarna half uur zonder problemen terug naar appartement gereden.

Daar na 2 uur nog eens gestart, gestopt. Motor lijkt rustig te draaien.

Enig idee waar het plotseling niet meer remmen op de motor aan gelegen kan hebben? Icm omhoog schietende toerental.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U omschrijft een vervelend verschijnsel van uw Mazda 3. In de bergen klimt bij het afremmen op de motor het toerental juist regelmatig omhoog en heeft u nadrukkelijk bij moeten remmen. Op andere momenten is het probleem weer weg maar komt vervolgens ook weer terug. U vraagt wat de oorzaak daar van kan zijn.

Waar deze generatie Mazda 3 nog weleens mee geconfronteerd wordt is vervuiling van het gasklephuis. Het zou kunnen dat bij gas los de gasklep door koolaanslag soms niet helemaal sluit en de vaart er dus in blijft. De luchtmassameter kan ook wat vervuild zijn en kan bij de schoonmaakbeurt óók meegenomen worden. Een andere verklaring heb ik er eigenlijk niet voor. Deze auto heeft een prima status wat betreft betrouwbaarheid en duurzaamheid en is een vervuild gasklephuis het enige bekende euvel dat mogelijk met dit verschijnsel in verband gebracht kan worden. Een schoonmaakbeurt van het gasklephuis en luchtmassameter is bij voorkeur wel een garageklusje,maar niet heel erg tijdrovend of prijzig.