Airbags

Vraag gesteld door B. Vervoorn op 19 augustus 2020

Vorige week heeft mijn vriend een nieuwe Mercedes Vito bus gekocht. In de bus zitten 2 stoelen. Omdat hij onze zoon van 6 maanden een aantal keer per week van of naar de oppas brengt is het belangrijk dat de airbag van de bijrijder uitgeschakeld word. Onze zoon zit altijd tegen de rijrichting in, in een maxi cosi. (de Pebble Pro) Volgens de dealer hebben zij een medische verklaring nodig om de airbags uit te mogen schakelen. Ik heb uw collega Mark telefonisch gesproken, en ook hij kan niet vinden waarom dit is en hoe we hieraan kunnen komen. De huisarts heeft deze vraag niet eerder gekregen, en daarbij is onze zoon kerngezond, maar wel nog jong!

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of het klopt dat de Mercedes dealer een medische verklaring nodig heeft om de airbag te mogen uitschakelen.

Het is wel gebruikelijk dat er op verzoek van de dealer/fabrikant er een verklaring wordt ondertekend dat de airbag in opdracht van de klant is uitgeschakeld. Dat is ook logisch want een volwassene op die plek kan bij een ongeval juist baat hebben bij een geactiveerde airbag. En dan is het bij letsel úw verantwoordelijkheid en zou u aansprakelijk gesteld kunnen worden en niet Mercedes vanwege een niet functionerende airbag.

Maar een verklaring die een medische grondslag zou moeten hebben lijkt mij ook erg merkwaardig. In o.a. de handleiding staat duidelijk aangegeven dat de bewuste zitpositie niet geschikt is voor kinderen die tegen de rijrichting in vervoerd worden. Die instructie lijkt me dan overtuigend genoeg waarom voor een baby van 6 maanden de airbag gedeactiveerd moet worden. Het heeft immers te maken met leeftijd en zitpositie en niet iets medisch. Er zijn auto's die standaard zo'n voorziening hebben om zélf voor die positie de airbag uit te kunnen schakelen. Misschien dat u de importeur zou kunnen raadplegen en is er mogelijk sprake van een misverstand dat hopelijk snel opgehelderd kan worden.

Mercedes-Benz Customer Assistance Center
00800-97777777

customerservice.nederland@cac.mercedes-benz.com