Tweedehands met of zonder navigatie?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 04 augustus 2020

Eigenlijk twee vragen:

  1. Het differentieel van mijn auto (Golf VI van 2012, 251.000 km) blijkt kapot, met behoorlijke speling op aandrijfas en ijzervijlsel in het inwendige. Daar komt bij dat de airco lek is, waarschijnlijk moeten daar dure onderdelen vervangen worden. Ook is er blijkbaar roest op carter. Ik denk economisch niet meer verantwoord om te repareren?
  2. Als vervanger kijk ik naar tweedehands Golf VII station met de 1.5 liter motor en liefst bij de merkdealer met (das welt) garantie. Daarvan zijn er niet heel veel op de markt te vinden. Bij de lokale dealer staan er twee met weinig km (20k en 30k) geïmporteerd uit Duitsland maar zonder navigatie. Bij een andere dealer staan er twee iets ouder en met iets meer km (50k en 60k) maar met navigatie. Als ik hem weer verkoop, is de afwezigheid van navigatie dan een probleem en scheelt dat veel in de waarde en waar moet ik bij deze auto’s nog meer op letten?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw huidige VW Golf moet een prijzige reparatie ondergaan en u vraagt zich af of dat nog wel een zinvolle investering is.
 
Gezien de kilometerstand is de restwaarde niet héél bijzonder meer en was de auto misschien toch al binnen een redelijke termijn voor vervanging in aanmerking gekomen. En zeker wanneer de omschreven ingreep met gemak een paar duizend euro gaat kosten, is dit min of meer wel een geforceerd einde van uw Golf.
 
Of de vervanger beter mét of ook zonder airco kan, hangt vooral ook af van wat voor u wenselijk is. Voor de restwaarde is mét airco zeker een pre maar na een soortgelijke gebruiksperiode en kilometrage van uw huidige auto zal dat verschil bij inruil niet bijzonder meer zijn. Wanneer een los apparaat voor u prima volstaat, scheelt dat wellicht ook prijzige kaartupdates van een af-fabriek systeem.
 
De Golf van deze generatie heeft wat ons betreft een prima status in alle opzichten, hoewel ik me kan voorstellen dat de kapotte bak van uw huidige Golf enigszins teleurstellend is. Maar de keuze voor een Golf blijft verantwoord. Van de twee aangeboden versies zónder navigatie is het feit dat dit geïmporteerde exemplaren zijn nog wel een aandachtspunt. Het is van belang dat deze een open en volledige historie hebben. Dat kan later bij inruil wel een pre zijn omdat aan import auto's altijd een zweem van schimmigheid kan hangen wanneer van de buitenlandse jaren niets bekend is. Dus hopelijk kan de verkoper u ook een volledige onderhoudshistorie tonen als min of meer een garantiebewijs van een eerlijke kilometrage en goed onderhoudsverleden.