Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Trekhaak Mini Clubman S

Vraag gesteld door L.M. Kobes op 6 augustus 2020

Ik heb een GDW trekhaak laten inbouwen in onze Mini clubman S door het trekhaak centrum. De constructie ligt dicht en langs de grote knalpot welke ook parallel aan de achterbumper loopt. voor mijn interesse, kan zo'n trekhaakconstructie niet te warm worden tijdens lange ritten?

Tevens zou ik graag willen begrijpen wat de informatie betekent op de trekhaak sticker:

  • A50-C class;
  • D 11,50 kN;
  • S 135 Kg;
  • E6.
Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de recent gemonteerde trekhaak.

De zo nadrukkelijk langs de uitlaatdemper gemonteerde trekhaak is geen probleem. De achterste demper wordt zeker niet kersrood van de hitte en daarbij komt ook dat het gebruikte staal van de trekhaak een smeltpunt kent van ongeveer 1400 graden. Vermoedelijk wordt de trekhaak op die plek niet meer dan handwarm omdat rijwindkoeling ook een factor is. Geen probleem dus.

De code E6 op de sticker geeft aan dat het een Europees goedgekeurde trekhaak is. Het getal 6 staat voor het uitvoerende land van de keuring, in dit geval België. D staat voor de beproefde sterkte van de trekhaak; 11,50 Kn x 101,97 = 1172 kg. S staat voor de maximale kogeldruk.

Ik wil benadrukken dat dergelijke gewichten echter niet wettelijk van toepassing zijn. De auto is bepalend. Dus de maximale kogeldruk en de toegestane maximale aanhangwagenmassa wordt opgegeven door de autofabrikant, zoals vaak ook vermeld in de handleiding van de auto. Daar heeft u zich wettelijk dan ook aan te houden. Het spreekt voor zich dat wanneer u zich houdt aan de opgave van de autofabrikant de trekhaak echt geen krimp geeft. Die is echt wel zwaar beproefd.