Kosten elektrisch rijden

Vraag gesteld door M. Schiebaan op 30 juli 2020

Ik heb een deelauto met vrienden: een elektrische Golf. Zij betalen de oplaadkosten via het pasje. Ik betaal hen terug welke kosten ik maak. Op jullie site staat dat opladen 0,07/km is, dus dat heb ik tot nu toe aan hen betaald. Nu las ik ergens dat ik beter per kWh kan betalen, dan komen de kosten echter veel lager uit.

Ik bereken dit door de gemiddelde kWh die ik heb verbruikt (staat op de display) te verrekenen met de gereden km. Dit doe ik omdat ik grotendeels oplaad via de eco-laadpas, maar ook deels via een reguliere oplaadpaal en in de toekomst vast ook via snelladen langs de snelweg. Is bovenstaand een juiste redenatie? Ik wil mijn vrienden niet financieel benadelen maar ook niet te veel betalen voor de rijkosten.

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U wilt de stroomkosten van uw elektrische auto zo goed mogelijk weten om onderling zo eerlijk mogelijk te kunnen af rekenen. Er zijn eigenlijk 4 soorten tarieven:

  • Gratis of tegen een zeer laag tarief bij een bedrijf (bv. werkgever) stroom afnemen. De kosten voor grootgebruikers zijn veel lager dan voor een particulier.
  • Stroom uit uw eigen aansluiting. Dit is zo'n € 0,23 per kWh. Met zonnepanelen zou dat lager kunnen zijn, maar niet gratis, want als deze stroom niet in de auto gaat is deze wel op een andere manier in te zetten of terug te leveren.
  • Laden bij een openbare laadgelegenheid, afhankelijk van de aanbieder en kosten voor de laadpas zo'n € 0,41 per kWh.
  • Snelladen, afhankelijk van aanbieder en kosten voor de laadpas zo'n 0,60 per kWh.

Het hangt er dus erg vanaf waar er precies geladen wordt en tegen welk tarief. Ook speelt het praktijkverbruik mee, want de fabriekscijfers worden niet altijd gehaald. Bij een Volkswagen e-Golf houden we in de ANWB Autokostencalculator dan rekening met 60% thuisladen, 30 % openbaar en 10% snelladen, waardoor er een gemiddeld tarief van € 0,32 uitrolt.

Met een praktijk verbruik van bv 17,3 kWh/100 km houden wij voor deze auto 5,5 ct/km aan. Iets lager dan in het door u genoemde rekenvoorbeeld. U zou dit kunnen gaan aanhouden of aan de hand van de uitdraai van de laadpas(sen) kijken wat er daadwerkelijk betaald is. Als iemand heel veel "snel" laadt, zou deze persoon eigenlijk iets meer moeten bijdragen bij een gedeelde auto.