Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rijden met een DSG7 en een caravan

Vraag gesteld door op 30 juni 2020

Ik heb een T-Roc 1.5, 150 PK, met een DSG7 automaat aangeschaft (jan 2020) Als ik met de caravan erachter 80 rijd dan blijft hij in de zes staan, ga ik 90 rijden dan schakelt hij naar de 7 en maakt de motor rond de 1500 toeren. Nu is volgens mij de hele configuratie ingesteld op zo zuinig mogelijk rijden. Maar 1500 toeren met een caravan erachter voelt niet goed.

De dealer zegt dat ik manueel moet terugschakelen omdat anders mijn DSG bak te heet wordt? Vind ik een raar verhaal, heb niet voor niets een automaat gekocht. Wat is jullie advies in relatie tot bovenstaande? Ik ga binnenkort naar Frankrijk op vakantie met de caravan. Hoe kan ik het beste omgaan met mijn DSG en het rijden met de caravan?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw Volkswagen T-Roc met DSG automaat schakelt met aangekoppelde caravan bij 90 km/h op naar de zevende versnelling. De motor zal op de vlakke weg bij 1500 toeren met ogenschijnlijk gemak de caravan trekken. Geeft u meer gas om in te halen of om de snelheid vast te houden heuvelopwaarts, dan zal de bak direct terugschakelen om de motor meer toeren te laten draaien.

De keerzijde is van het opschakelen naar de zevende versnelling bij 90 km/h is dat het motortoerental dusdanig laag is dat ook de waterpomp en de oliepomp te weinig toeren maken. Het koelwater stroomt eigenlijk veel te langzaam door het motorblok en de radiateur. Het resultaat is dan een oplopende temperatuur en uiteindelijk kans op oververhitting.

Onder dergelijke omstandigheden kunt u er voor kiezen de DSG automaat handmatig een tandje terug te laten schakelen. Een toerengebied van 2.000-2.500 is dan op de vlakke weg een betere keuze. Een wat hoger toerental is ook wat smering en koeling betreft gunstiger. Anticiperen op de gebruiksomstandigheden is dus ons advies. Ook kan het inschakelen van de sportstand tijdens het rijden met een caravan nog wel eens nuttig zijn. Dan wordt het motortoerental een stuk hoger gehouden waardoor het probleem van oververhitting uitblijft. Niet alleen van de motor maar ook van de automaat.