Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Plug-in hybride AWD

Vraag gesteld door Dr. G.M.H. van de Velde op 13 juni 2020

Diverse verkopers van auto’s met een electromotor op de achteras geven mij tegengestelde antwoorden op de volgende vraag: wat gebeurt er met de accu op een normale rit (niet puur-electrisch) van 200 km of meer. De een (van Peugeot3008 Hybrid4, DS7 E-tense 4x4) zegt: de accu wordt door de benzinemotor bijgeladen. De ander (Opel Grandland x Hybrid4, BMW X1 PHEV) zegt: op=op, na een aantal (hoeveel?) kilometers is de accu leeg en wordt er uitsluitend  met aandrijving op de voorwielen gereden. Wat is juist?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over het opladen van de accu bij een plug-in hybride. Wat gebeurt er als de accu leeg is? Dat verschilt per merk. De accu van de genoemde BMW, Citroën, Opel en Peugeot is bijvoorbeeld alleen aan het lichtnet of laadpaal op te laden. De motor laadt de accu tijdens het rijden niet actief op. Wel wordt er bewegingsenergie teruggewonnen, zoals bij afdalingen, uitrollen en door elektrisch te remmen. Bij deze auto's drijft de elektromotor de achtewielen aan, de verbrandingsmotor de voorwielen. Als de accu leeg is vervalt ook de vierwielaandrijving.

Er zin wel PHEV's waarbij de accu wel tijdens het rijden door de motor wordt opgeladen, zoals de Mitsubishi Outlander. De mate van laden is in te stellen, zo kan je energie 'opsparen' om bijvoorbeeld in de stad of in een natuurgebied elektrisch te rijden.