Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Katalysator vervangen

Vraag gesteld door op 10 juni 2020

Een Seat Leon bouwjaar 2000, kenteken **-**-** en er zit geen katalysator in de uitlaat, komt dus niet door de keuring. Wil een universele katalysator kopen via de site Uitlatenwinkel.nl. Dit is alleen de ronde pot die je zo ter vervanging van de andere katalysatorpot kan omwisselen. Dus niet de complete uitlaatbuis met katalysator, deze zijn nog al duur.

Deze katalystorpot is voor 70 euro op de site te koop. De garage waar de auto gekeurd is, zei dat dit niet kon, omdat dan de Lambda meting niet goed zou zijn. Heb wat rondgevraagd aan automonteurs. Die zijn wel bekend met die universele katalysatorbussen en doen dan wel.

Ik ben geen automonteur maar wel service monteur in de cv techniek, ook met grote branders. Dus Lambda meting is bekend en zie hier geen probleem om een universele te plaatsen. Die universele katalysators worden wel verkocht. Waarom zou het niet werken? Zijn ten eerste nieuw dus werken oké beter dan alle andere katalysators in alle oude auto's die rondrijden denk ik dan. Heb meerdere oude auto's en een keuring van auto ouder dan 20, nog nooit op dit afgekeurd. Bij rondvraag, afkeuren op katalystors, ook niet.

Zit dus te twijfelen, of een dure uitlaatbuis met katalysator of een universele? Wat is verstandig?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Seat heeft geen werkende katalysator meer en u zoekt de goedkoopste oplossing om tóch de APK goedkeuring te verkrijgen.

Ik verwacht eerlijk gezegd geen probleem wanneer alleen een ''lege pot'' wordt gemonteerd. Als verder motorisch alles goed is, verwacht ik niet dat lambda en CO niet aan de APK norm zal voldoen. Maar feitelijk blijft volgens de APK regelgeving wel het volgende van toepassing; ''Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde''.

Zónder aanwezige goed werkende katalysator kan uw auto dus best door de APK glippen maar voldoet feitelijk niet aan het bovenstaande. Daarom is er wat mij betreft maar één passende ingreep en dat is een werkende katalysator en geen omhulsel. Dat zijn immers de emissie eisen waar uw auto aan moet voldoen. Ik begrijp de prijzige uitgave maar misschien is dan een gebruikt exemplaar nog een optie.