Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vliegwiel zafira tourer

Vraag gesteld door JohnHo op 13 december 2017

Ik heb sinds september een Opel Zafira tourer 1.6 diesel.
Huidige km stand is 107.000. Auto is van 2013.
De auto is gelukkig met garantie gekocht.
Er is net een reparatie geweest van €3000,--
Vervangen is het vliegwiel, hoofdkoppelingscilinder, cilinder (?), koppelingsset en vliegwiel. Daarnaast nog divers klein materiaal. Veel arbeidsloon natuurlijk.
Ik heb gelijk de onderhoudshistorie opgevraagd en hieruit blijkt dat er in juni 2015, bij 47.000km, ook een dubbelmassa vliegwiel is vervangen.
Dus binnen 107.000 km 2x een vliegwiel vervangen.
Lijkt mij niet normaal. Of is het een ander vliegwiel?
Ik zie de bui al hangen over 45.000 km.
Gaarne advies.
Bedankt, John

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw vraag gaat over het vliegwiel van uw Opel Zafira.

Het tweemassa vliegwiel is in de regel aan slijtage onderhevig. Vaak met als gevolg dat de koppeling niet soepel aangrijpt. Dat wordt door de meeste berijders vaak ervaren als trillen of bibberen in het het koppelingspedaal.

Ik weet niet wat de laatste reden geweest is van een compleet nieuwe koppeling met vliegwiel. Maar de Zafira heeft wat ons betreft niet de reputatie iedere 50.000 km aan een nieuw vliegwiel toe te zijn. Eerlijk gezegd kom ik ook geen modificatie tegen als mogelijke oorzaak. Misschien dat een mogelijke oorzaak te maken heeft met het rijgedrag en/of gebruik van de vorige berijder. Het zou kunnen dat de auto regelmatig een zware caravan of aanhanger heeft moeten versjouwen, of misschien nadrukkelijk veel fileverkeer.

Ik kan dus geen concrete herkenbare typische Zafira oorzaak aangeven. Een dubbelmassa vliegwiel heeft wel de reputatie minder duurzaam te zijn dan een conventioneel vliegwiel. Bij koppelingsproblemen wordt er ook vaak gekozen het tweemassavliegwiel automatisch mee te vervangen, óók wanneer er nog geen wezenlijke klachten zijn, dus vanwege een preventieve overweging.





***

Reactie van JohnHo:

Dank je wel voor je reactie.
Het eerste vervangen vliegwiel had een ander typenummer dan het vliegwiel dat nu vervangen is.
Ik ben net bij Opel langsgeweest en het blijkt dat het eerste vliegwiel opgevolgd is door drie!! vliegwielen met een ander typenummer. De verklaring van de Opelman was dat wellicht het eerste vliegwiel problemen gaf in dit type Zafira en dat Opel gezocht heeft naar een beter vliegwiel. Het vliegwiel dat er nu in zit is ruim €550 en de vorige €270. Nu een betere kwaliteit?
Maar bedoel je dat je er beter geen zware caravan mee kan trekken?
Ik mag 1600kg trekken en de caravan weegt beladen rond de 1300kg.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het kan inderdaad best zijn dat er inmiddels sprake is van een verbeterd exemplaar gezien ook de verschillende onderdeelnummers. Een product kan tussentijds best weleens gemodificeerd worden.

De auto mag 1600 kg trekken volgens de autofabrikant en moet de auto daar ook technisch op berekend zijn. Maar wanneer een dubbelmassa vliegwiel een wat zwakkere schakel is, zal bij het trekken van een caravan dit onderdeel alleen maar extra belasten. Misschien dat dát een verklaring kan zijn waarom er wederom een nieuw vliegwiel in moet. Hopelijk is dit nieuwe vliegwiel voor een beduidend hoger prijs daar meer tegen bestand.