Smeltende koppelingsplaten ford focus

Vraag gesteld door Forrrd op 06 oktober 2018

Ik rijd een Ford Focus 1,0 Ecoboost Titianium uit 2013. In juni hebben wij bij terugkeer uit Duitsland een noodstop moeten maken vanwege rook uit de motorkap. Bij nazicht door de ADAC en thuis door de Ford garage werd dit probleem toegeschreven aan slippende en smeltende koppelingsplaten. Een geur van verbrand rubber was inderdaad doordringend aanwezig. Er werd ons door de garage verzekerd dat de auto volledig in orde was. Het smelten van de koppelingsplaten werd toegeschreven aan rijden in de bergen dan wel rijden met slippende koppeling. Deze verklaringen zijn niet erg plausibel, aangezien we al uren over de autobahn reden, niet meer door bergachtig gebied, en ik nooit met slippende koppeling rijd. Wel was het laatste stuk file, waarbij de koppeling uiteraard meer wordt belast .

Half september hebben wij , bij een geplande pauze langs de weg, de geur van verbrand rubber opnieuw geroken en bleek de motorkap aan de zijde van de bijrijder zo heet dat je die niet vast kon pakken. Ook nu vond de garage bij nazicht de volgende dag geen problemen en werd ons verzekerd dat de auto volledig in orde was. Zelfs werd beweerd dat het normaal is dat een motorkap gloeiend heet wordt. Ook dit is niet plausibel, omdat we niet in de hete zon reden, de motorkap maar aan één kant heet werd.

In de AD van vandaag lees ik dat bij enkele Ford modellen, waaronder de Focus, problemen met de koppelingsplaten zijn geconstateerd en dat verschillende auto’s zullen worden teruggeroepen. Dit zijn blijkbaar niet allemaal nieuwe exemplarren, maar ook auto’s van enkele jaren oud.

Kunnen de problemen die wij hebben ondervonden passen bij het door Ford gesignaleerde probleem?
Wat te doen als de garage steeds geen defecten vindt?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de koppeling van uw Ford Focus.

U omschrijft een avontuur dat zeker in verband gebracht kan worden met de terugroepactie zoals ook gemeld bij de RDW;
'' De koppeling kan slippen. Hierdoor is de rijsnelheid gereduceerd, zijn de voertuigprestaties beperkt en verspreidt de koppeling een geur. In extreme gevallen komen fragmenten van de koppeling/transmissie los en raken deze de componenten onder de motorkap''.

In ieder geval is in een eerder geval de betreffende geur aan de koppeling toegewezen en is er daardoor wellicht ook een relatie met de vrijgekomen hitte. De RDW meldt immers óók gevaar voor brand zoals dat in de praktijk ook daadwerkelijk is voorgekomen.

Wij weten niet wat de huidige status is van deze recall en of Ford al actief de potentiële risico auto's oproept. Maar gezien uw ervaringen reden te meer uw dealer te raadplegen of deze terugroepactie niet één op een aansluit op uw omschreven problemen, waar nooit verdere actie op ondernomen is.