Koppeling kapot na versnellingsbak wissel

Vraag gesteld door Kunk008 op 21 oktober 2017

In Maart dit jaar is de versnellingsbak van mij auto gewisseld nadat hier rare geluiden uitkwamen. Tevens is de druklager van de koppeling toen vervangen. De reparatie is uitgevoerd door de dealer en het betreft een auto uit 2011 met 120000 km op de teller tijdens de reparatie. Nu eind september is de auto weer kapot gegaan en bleek de hele koppeling, dus druklager, koppelingsplaten en vliegwiel kapot te zijn. Druklager dus ook terwijl die net in maart is vervangen. In de tussentijd heb ik de auto al weer eens in de garage gehad met klachten. Deze klachten kwamen alleen voor bij langere ritten en kort samen gevat schoot de motor ineens naar een hoog toerental zonder te acceleren. Koppeling werd hierbij niet bediend. Als dit gebeurde met ingeschakelde cruise control schakelde dit uit. Meestal gebeurde dit kort na een pauze en daarna bleef het meestal wel goed. Deze klachten gemeld bij de garage maar onderzoek daar leverde niks op. Alleen een defecte thermostaat van het koelvloeistof die nat werd als gevolg van een kapotte afdekkap. ruim 2 weken later dus de hele koppeling in de soep. Totale reparatie kosten dit jaar nu al op ruim €3500,00
Kan ik er hier vanuit gaan dat er met de eerste reparatie iets niet goed is uitgevoerd en dat de tweede schade hier een gevolg van is. En had de garage het verleden van de auto kennende (Versnellingsbak wissel) bij het onderzoek naar de klachten beter naar de koppeling moeten kijken. Ik had aangegeven dat de auto mee genomen zou worden naar Italie voor de vakantie en wilde graag zekerheid over de betrouwbaarheid.

Graag jullie mening hier over.

Kunk008

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Na het vervangen van de versnellingsbak en druklager is er op kort termijn een koppelingsprobleem ontstaan.

Nader onderzoek van de koppeling zal moeten uitwijzen wat er precies aan de hand is én of dat in relatie gebracht kan worden met de vervanging van de versnellingsbak en druklager. Het spontaan slippen van de koppeling zou mogelijk kunnen duiden op een olielekkage van misschien de versnellingsbak of hydraulisch druklager.

Ik ga er vanuit dat de koppeling destijds op slijtage is gecontroleerd, goed is bevonden en daarom niet vervangen. Maar hopelijk is er inmiddels of binnenkort duidelijk wat er daadwerkelijk de oorzaak is van de slippende koppeling. Dat hoor ik dan uiteraard graag om in te schatten of u redelijkerwijs de garage aansprakelijk zou moeten stellen.