Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

All season band lek

Vraag gesteld door op 14 mei 2020

Ik had een lekke band, deze heb ik bij Kwik-Fit laten maken. Zij gaven aan dat ik dit jaar vier nieuwe banden nodig zou hebben. Dit vond ik raar want ik heb de auto slechts 7 maanden en had nog geen 3000 km gereden. Ik heb dit toen bij een onafhankelijk APK keurder later checken. Zij hebben profiel en slijtage gecheckt en gaven aan dat ik nog gerust een jaar met de banden op weg zou kunnen. Zij gaven ook aan dat ik wel door kon rijden met een band die geplakt was, het lijkt er namelijk op dat in 2/3 weken tijd en 300 km gereden geen lucht eruit is gegaan.

Tot wanneer kan ik nu doorrijden met deze band? Of wat is verstandig? Ik denk dat ik 300 km al heb gereden en dit weekend nog 300 km maak.

Is het daarnaast verstandig om bij een nieuwe band altijd te kiezen om dit ook te laten uitlijnen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Na een lekke band reparatie kreeg u het advies de banden wat slijtage betreft dit jaar nog te vervangen.

Een APK keuringsstation gaf aan dat u best nog dit jaar zo zou kunnen blijven rijden. Wie gelijk heeft kan ik op afstand niet constateren maar misschien hanteert KwikFit een iets andere norm om nieuwe banden te adviseren terwijl het APK bedrijf de wettelijk norm van 1,6 mm hanteert.

Wanneer u naar het profiel kijkt van uw banden dan ziet in de hoofdgroeven van het loopvlak op bepaalde plekken een soort verhoginkje. Dat is een slijtindicator. Wanneer deze gelijk ligt met het loopvlak en als het ware wegcontact maakt, is de grens van 2 mm bereikt en in de regel wel het moment om te vervangen. U kunt het op deze manier ook altijd zelf nog in de gaten houden. En 1,6 mm is wettelijk de minimale grens maar bij 2 mm is er echt wel het beste vanaf en is een nieuw setje het advies.

Wanneer KwikFit de lekke band van binnenuit heeft gerepareerd met een plakker dan mag u dat beschouwen als een duurzame reparatie. Je doet dat in de regel niet wanneer de band té beschadigd is. Is de band van buitenaf gerepareerd met een speciale plug of koordje dan beschouwen we dat als een noodreparatie. Veilig genoeg om weer even mobiel te zijn maar wel met het advies op kort termijn de band duurzaam te laten repareren of eventueel te vervangen.

Bij een nieuwe band laat je de auto niet per definitie uitlijnen. Behalve wanneer de bandenslijtage schuin en onregelmatig is. Dat duidt op mogelijk verkeerde wielstanden en dan lijkt uitlijnen wel noodzakelijk. Maar bij ''normale'' slijtage hoeft dat niet maar wél altijd uitbalanceren bij nieuwe banden. Dat heeft weer te maken met het voorkomen van onbalans in wielen met vervelende trillingen in het stuur als gevolg.