Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

5 jaar stilgestaan

Vraag gesteld door A.J. de Vries op 12 mei 2020

Ik ga emigreren en zie TOYOTA RAV4 2.5 VVTI 177PS model 2014 te koop alleen geschikt voor export buiten EU (heeft geen katalisator, te veel uitstoot voor EU), nieuw met maar 130 km op de teller.

Ziet er erg mooi uit, voor heel aantrekkelijke prijs, maar staat al ruim 5 jaar stil en voornamelijk buiten. Als men accu, banden en alle vloeistoffen vervangt, neem ik dan een groot risico om deze wagen te kopen, verwacht u veel problemen? Het is wel een Toyota en in Japan gemaakt? Graag uw advies.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Vanwege emigratie overweegt u een Toyota RAV4 aan te schaffen en te exporteren naar het betreffende land. De auto is nagenoeg nieuw maar heeft wel voornamelijk 5 jaar buiten stilgestaan.

Met de door u al opgesomde preventieve maatregelen komt u wat mij betreft al een heel eind. De accu lijkt me per definitie al onvermijdelijk en de banden hebben bij weer en wind buiten inmiddels wel de nodige veroudering opgelopen. Frisse olie is ook vanzelfsprekend met oliefilter en dat geldt ook voor de remvloeistof. Koelvloeistof is misschien in dit stadium nog wat minder relevant maar zou ik altijd voor de volledigheid meenemen.

Er zal vast een residu aan benzine in de tank aanwezig zijn dat mogelijk verouderd en verontreinigd is. Dat is wat mij betreft nog wel een aanvullend advies om dat er bij voorkeur uit te halen. Met vervolgens verse benzine én eventueel een toegevoegde brandstofsysteem reiniger én bij voorkeur ook een nieuw brandstoffilter lijkt me dat dan ook safe.

Verder is de airco nog een aandachtspunt die een natuurlijk verlies kent van koudemiddel. Mogelijk moet deze inmiddels ook weer afgevuld worden. Verder moeten de remschijven een kritische blik. Die kunnen mogelijk ernstige roestvorming vertonen en het kan zijn dat deze rondom vervangen dienen te worden.

Het is niet zo dat alle risico's dan afgevinkt zijn. De bewegende delen zijn de afgelopen vijf jaar min of meer werkeloos geweest en stilstand is feitelijk ook altijd achteruitgang. Dus er is altijd een zeker risico dat er misschien een rem vastloopt of een wiellager het toch eerder dan gebruikelijk begeeft. Maar ik heb zeker per definitie vertrouwen in de duurzame kwaliteit van deze auto en verwacht met al deze maatregelen, dat de technische risico's acceptabel genoeg zijn om óók het avontuur met deze Toyota aan te gaan.