VW Golf Variant 1.0 TSI (2016)

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 april 2020

Ik heb dit type VW Golf op het oog als nieuwe gezinsauto. Nu bereiken mij verhalen dat dit type auto en specifiek deze motor een tweetal problemen hebben.

  1. de distributieketting schijnt (te) snel uit te rekken en
  2. de motor schijnt vervuilingsproblemen te hebben doordat de motor te licht is voor het gewicht van de auto waardoor al snel (tussen 40.000 en 120.000 km) een dure revisie nodig is van de motor.

Wat klopt er van deze twee verhalen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een VW Golf Variant met de driecilinder 1.0 TSI motor.

Uw argwaan omtrent de distributieketting is ongegrond. Deze generatie 1.0 liter in 63, 81 of 85 kW versies heeft een distributieriem. Volkswagen geeft voor deze riem geen vaste interval op. De slijtage en toestand moet na 60.000 km of 3 jaar worden gecontroleerd, daarna om de 60.000 km of 2 jaar. Indien nodig bevonden, wordt de riem (in overleg met de klant) vervangen.

Inwendige motorvervuiling is geen onbekend fenomeen bij moderne motoren met turbo. Maar meer vanwege het juist rijden in lage toerengebieden dat vanwege de turbo relatief makelijk gaat. Dan draait de motor vaak op teruggevoerde uitlaatgassen met inwendige motorvervuiling als gevolg. Dat is VW niet helemaal vreemd maar inwendige vervuiling en kettingproblemen waar u aan refereert, heeft dit merk inmiddels wel de nodige jaren achter zich gelaten. Deze 1.0 TSI moet trouwens ook wel redelijk op toeren gehouden worden om het tempo erin te houden en ik zie het genoemde verschijnsel ook vanuit de praktijk niet gauw voorkomen.

Ik heb dus geen negatief advies behalve dat een proefrit wel wenselijk is. Motorisch is dit toch anders dan u wellicht gewend bent en het is een belangrijke vraag of de prestaties bevredigend genoeg zijn, ook wanneer u met het volledige gezin op pad bent. Soms kan er dan net iets meer de behoefte ontstaan voor een motor met nét wat meer inhoud.