Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Betrouwbaarheid TSI motoren

Vraag gesteld door D. Steenbeek op 26 maart 2020

Ik denk over de aanschaf van een Sportsvan of Touran, met een 1.4 TSi motor en een DSG automaat, (150 PK). Bouwjaar 2015 of 2016. Zijn er nog steeds problemen waar je veel van leest, zoals rekkende distributieketting, olie verbruik, een ontregelde automaat, en andere euvels?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U vraagt informatie over de betrouwbaarheid van een Volkswagen Touran of Sportsvan.

Distributieketting

De 1.4 TSI motor heeft inderdaad de reputatie van uitgerekte kettingen maar na 2007 lijkt dat bij de 1.4 versie definitief wel opgelost te zijn. Rammelende motorische bijgeluiden tijdens de koudstart wijzen al snel richting een te slappe ketting.

Olieverbruik

Olieverbruik vernemen we vooral van de 1.8 en 2.0 TFSI motoren en de 1.4 TFSI in de GT en GTI-uitvoeringen. Van de ''gewone'' 1.4 TSI eigenlijk niet noemenswaardig.

DSG

De DSG heeft sinds zijn introductie in 2003 een aantal ontwikkelingen doorgemaakt, en heeft nogal wat problemen gekend. In 2010 zijn er verschillende aanpassingen aan de bak gedaan. Onder andere is de voorspanning van de lagers veranderd. Ook is het frictiemateriaal van de koppelingen veranderd. De problemen waren hiermee niet opgelost.

Eind 2013 is er een terugroepactie geweest en is er een ander soort olie in de versnellingsbak gegaan. Bij oudere exemplaren bestaat de mogelijkheid dat er extra slijtage is ontstaan door de verkeerde olie, Deze auto's hebben immers jaren met verkeerde olie in de versnellingsbak gereden.

Deze kinderziektes zijn inmiddels opgelost. Er bereiken ons wel eens klachten, maar op het totale aantal rondrijdende auto's met DSG kunnen we stellen dat de betrouwbaarheid is verbeterd.