Auto loopt stationair slecht

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 24 februari 2020

Mijn Landrover Defender td4 2.4 uit 2007 (120.000 km) loopt stationair slecht: zowel warm als koud zakt regelmatig het toerental weg en soms slaat de motor uit. De garage heeft zand en water in de dieseltank gevonden en zegt dat de problemen hierdoor worden veroorzaakt, in combi met het tegenwoordig hoge percentage ethanol in brandstof.

Los van de vraag " hoe komt dat water en zand in de tank?" vraag ik mij af of water en andere ongewenste stoffen niet uit de diesel gefilterd worden voor dat ze in de motor komen? 2 vragen dus: wat denkt u dat de problemen met stationair veroorzaakt? en kan water uit de tank wel in de motor komen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Landrover Defender draait stationair niet soepel en slaat ook soms af. De garage wijst water en zand in de tank als oorzaak aan én de hoeveelheid ethanol in de diesel.
 
Dat laatste wil ik meteen ontkrachten. U tankt ongetwijfeld B7 diesel. De B staat voor Bio, het getal geeft het percentage biodiesel-componenten aan. Biodiesel is uiteraard deels op basis van aardolie en is de bio-component voornamelijk koolzaadolie. Ethanol toevoegingen kom je nadrukkelijk bij de E5 en E10 benzine tegen.
 
De garage meldt water en zand gevonden te hebben in de tank en dat duidt op verontreiniging dat met name als residu in de tank achter blijft. Natuurlijk zal een brandstoffilter wel z'n filterende werking hebben mits natuurlijk ook tijdig vervangen. Door de toegevoegde bio-componenten heeft biodiesel wat meer de neiging vocht aan te trekken met daardoor sneller het ontstaan van bacteriegroei in de tank. Dat levert nog weleens een drab-achtige substantie op of een korrelige verontreiniging dat mogelijk wordt aangezien voor zand. Maar door verontreinigde diesel en verzadigde filters kan het brandstofsysteem aangetast worden en merk je dat met name bij stationair en minder op toeren.
 
Nu is diesel verontreiniging al een veel langer bestaand fenomeen. Ook voor de introductie van bio- toevoegingen. Maar met name bij diesels die relatief weinig rijden en waar lang met de tankinhoud wordt gedaan voordat daar weer een frisse plas diesel in gaat. Wanneer ik kijk naar het gemiddelde jaarkilometrage van deze Defender, dan past dit verschijnsel wel in dit plaatje. De gemiddelde diesel zal ongeveer zo'n 3x zoveel kilometers maken op jaarbasis en krijgt verontreiniging veel minder de kans.
 
Voor benzineauto's én diesels die relatief weinig kilometers op jaarbasis maken is de keuze voor een premium brandstof aan de pomp preventief beter. U zou dus beter premium diesel kunnen tanken zoals bijvoorbeeld Shell V-power, Esso Synergy Supreme + en BP Ultimate. Deze duurdere kwaliteit zal minder snel verontreinigen en past beter bij uw gebruik. Het is nu wel van belang dat het brandstofsysteem van uw Defender wordt gereinigd en weer voorzien van nieuwe filters. En met dus het advies vervolgens premium diesel te tanken.