Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hyundai wil motorschade tijdens garantieperiode niet vergoeden

Vraag gesteld door E.M. Gravendeel op 11 januari 2020

Ik heb in october 2015 een splinternieuwe Tucson 2,0CRDi van mijn dealer gekocht. Deze heeft 5 jaar garantie, met onbeperkte kilometers. Hij is altijd bij de dealer onderhouden, ongeveer volgens de voorgeschreven intervallen. Voor deze diesel geldt een onderhoudsinterval van 30,000 Km. Dat betekent dus service op 30,000 - 60,000 - 90,000 - 120,000 - 150,000 - 180,000 tellerstand.
Omdat de dealer vaak pas na een paar weken nadat ik belde een afspraak vrij had, zijn de daadwerkelijke kilometerstanden voor deze services volgens het onderhoudsboekje uitgevoerd op 30,888 - 63,118 - 93,196 - 122,761 - 152,020 en 183,775
In december 2019 reed ik op de snelweg toen het rode olielampje ging branden, en een paar seconden later sloeg de motor af. Ik werd afgesleept naar de dealer, die vastgesteld heeft dat de oliepomp gestopt was, waardoor de motor en de turbo vastgelopen zijn. De schade is onherstelbaar en ik heb een nieuwe motor en turbo nodig. Het totale kostenplaatje is iets meer dan € 14,000, meer dan de dagwaarde van de auto. De auto is 4 jaar en 2 maanden oud, dus dat zou onder de garantie van 5 jaar gedekt moeten zijn.
De dealer zegt nu dat de fabrikant weigert om de motor onder garantie te vervangen omdat ik de voorgeschreven serviceintervallen regelmatig overschreden heb. Het ziet er inderdaad niet geweldig uit als men de voorgeschreven kilometerstand vergelijkt met de daadwerkelijke kilometerstand, maar als ik de afstand tussen de beurten bereken dan kom ik uit op 30,888 - 32,230 - 30,078 - 29,565 - 29,259 - 31,755 en de teller staat nu op 194,419 dus dat is 10,366 sinds de laatste service.
Mijn vraag is dus of Hyundai zomaar mag zeggen dat mijn garantie niet geldt? Er is mij nooit gezegd dat mijn garantie vervalt als het serviceinterval overschreden wordt. Ik kan het in ook niet in de garantievoorwaarden vinden. Hyundai beweert dat omdat ik te lang met oude olie gereden heb, dat de oliepomp beschadigd heeft, waardoor de motor vastgelopen is. Dat moet dan wel een heel gevoelig onderdeel zijn, als het kapot gaat omdat ik het serviceinterval met minder dan 10% overschreden heb!
Mijn dealer vindt het heel vervelend, maar zegt dat ze niets kunnen doen omdat het de beslissing is van de fabrikant. Als coulance bieden ze 20% korting aan, maar dan kost de reparatie nog steeds meer dan € 10,000 wat ongeveer de dagwaarde van de auto is.
Hoe kan Hyundai overgehaald worden om dit onder garantie te repareren?

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht in Slowakije. De fabrikant geeft een ‘verlengde’ garantie, mits wordt voldaan aan tijdig onderhoud. Het onderhoud is uitgevoerd met een geringe overtreding van de voorgeschreven kilometrage. De motor heeft schade als gevolg van een defecte oliepomp. De kosten voor herstel zijn aanzienlijk. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is ten aanzien van deze kosten.

Aanvullende garantie
De voorwaarden van fabrikant schrijven voor dat iedere 12 maanden of bij iedere 30.000km onderhoud moet worden uitgevoerd om aanspraak te maken op deze aanvullende garantievoorwaarden. U heeft de kilometrage-eis enkele malen (licht) overschreden.

Causaal verband
Het is van belang of het ontstane gebrek het directe noodzakelijke gevolg is van het niet voldoen aan deze kilometrage-eis. Voor onze automotive experts is het onvoldoende duidelijk wat de schade veroorzaakt heeft. Om te kunnen bepalen of het niet tijdige onderhoud de oorzaak kan zijn van de defecte oliepomp is meer onderzoek nodig. Als blijkt dat er geen causaal verband bestaat tussen de defecte oliepomp en het niet tijdige onderhoud, kan de fabrikant de reparatie onder garantie niet afwijzen.

Conformiteit
Naast aanvullende overeengekomen garantie, heeft een consument in Nederland recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die hieraan gesteld mogen worden. Om te bepalen wat redelijke verwachtingen zijn, speelt de leeftijd, bouwjaar en kilometrage een belangrijke rol. U hoeft bij ‘lichte’ overschrijding van het voorgeschreven onderhoudsschema niet te verwachten dat de oliepomp stukgaat met alle gevolgen van dien. Ik ga ervan uit dat de olie wel steeds op niveau is gehouden. In Nederland kunt u in dat geval kosteloos herstel van het gebrek eisen.

Niet in Nederland gekocht
U heeft de auto niet in Nederland gekocht. Het is voor ons niet mogelijk om te achterhalen welke consumentenbescherming u wettelijk is Slowakije heeft.

Conclusie
Het is onvoldoende duidelijk wat de oorzaak van de defecte oliepomp is, om de reparatie onder garantie bij voorbaat af te wijzen. In Nederland zou u een beroep op conformiteit of wettelijke garantie kunnen doen. Of deze vorm van consumentenbescherming gelijksoortig is geregeld in Slowakije, kan ik niet voor u nagaan.

Ik raad u aan bij de verkoper aan te dringen op aanvullend onderzoek of contra-expertise naar het defect te laten uitvoeren. Afhankelijk van de uitkomst kunt u een beroep doen op het ontbreken van een causaal verband of nagaan of u recht heeft op een vorm van wettelijke garantie in Slowakije.  

U kunt bij het ECC juridisch advies inwinnen over uw rechten als consument in Slowakije. Graag verwijs ik u in dat geval naar de website van het ECC.