Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

DSG en/ of 'downsized motoren' storinggevoelig?

Vraag gesteld door J.W. Kemper op 21 januari 2020

Ik ben van plan een nieuwe auto aan te schaffen om daar heel lang mee te doen. 40000 km/jr en tenminste 5 jaar. Tot 200.000 km moet dus goed kunnen  Een Skoda of VW met 110Kw en een DSG automaat. Nu hoor ik twee dingen rondzingen.
1) Vanaf ongeveer 90000 bestaat een vrij grote kans op storingen in de DSG automaat. Ongeveer 2 op de 10 zou hiermee van doen krijgen. Wat vindt u daarvan?
2) De moderne motoren met kleine cilinderinhoud zouden na 120.000 versleten zijn dan wel problemen kunnen veroorzaken met dure gevolgen. Ook hier de vraag: deelt u die stelling?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw toekomstige auto moet vooral duurzaam zijn en betrouwbaar;  40.000 km gedurende 5 jaar mee moeten kunnen. Het zou dan moeten gaan om een VW of Skoda met één van hun gedownsizede motoren i.c.m. een DSG automaat.
 
Ik begrijp uw argwaan. Je hoeft niet je best te doen om van met name TSI en THP motoren pagina's van negatieve berichten tegen te komen op het gebied van distributiekettingen, inwendige motorische vervuiling en allerhande daaraan gerelateerde storingen. Niet dat het motorische draaiend gedeelte zoals u meldt slechts 120.000 km mee zou gaan maar rond deze tellerstand én eerder vaak wel een ingrijpende reparatie en vaak ook een hoog olieverbruik. En ook de DSG automaat heeft vanaf de introductie geen smetteloze staat van dienst.
 
Maar inmiddels heeft de gedownsizde motor wel een duidelijke doorontwikkeling doorgemaakt en zien we met name bij de VAG motoren geen reden om daar een negatief advies voor af te geven. Ook de DSG klachten zijn niet meer zo nadrukkelijk als weleer. Daarbij komt wat mij betreft dat u een intensieve gebruiker bent met wellicht voornamelijk snelwegkilometers. Technisch gezien is dat natuurlijk een stuk gunstiger dan hollen en stilstaan in de stad. In combinatie met het voorgeschreven onderhoud ben ik toch erg positief over de aanschaf van een gedownsizede Skoda of VW met DSG. Het toch negatieve verleden lijkt wat ons betreft toch wel inmiddels de nodige jaren achter ons te liggen en is een TSI met DSG een verantwoorde en duurzame koop.