Tegenvallende (snel)laadprestaties elektrische auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 05 januari 2020

Als particulier (geen lease-auto) heb ik een vraag over de tegenvallende laadsnelheid van de (vernieuwde) 38 kWh Hyundai Ioniq. In de zomer van 2019 hebben we de beslissing genomen om deze auto aan te schaffen. Op dat moment waren alleen gegevens over de 28 kWh accu bekend. Naar nu blijkt blijven de laadprestaties van de 38 kWh achter bij die van de 28 kWh.

In de brochure stonden bij de Hyundai Ioniq (28 kWh) de volgende gegevens vermeld:
- DC laden, tot 80% - 23 minuten bij 100kW
- DC laden, tot 80% - 30 minuten bij 50kW

Echter, het laden bij de 38 kWh duurt:
- DC laden, tot 80% - 50-60 minuten bij 50kW
- een fractie sneller bij 175 kW of 350 kW snelladers.
- voor langere afstanden wordt de verhouding 2 uur rijden en vervolgens 1 uur laden bij een snellader.

Mijn redenering was, dat 20-30 minuten laden tot 80% prima zou zijn, aangezien ik na 2 uur rijden sowieso een korte stop van 10-15 minuten zou maken.

Het nieuwe (38 kWh) model is gepresenteerd als een upgrade: hierbij ging ik ervan uit dan de laadprestaties zouden verbeteren. In een e-mail van de Hyundai dealer is mij uitgelegd, dat ’de langere laadtijd komt door de gewijzigde chemische samenstelling waardoor de batterij een hogere energiedichtheid heeft dan de 28kWh’. Vanuit het perspectief van de totale reistijd (rijtijd + laadtijd), is dit dus hooguit slechts een beperkte verbetering.

Tevens stelde de dealer, dat ‘het is technisch niet mogelijk is om dit te veranderen, de instelling wijzigen op dit gebied is niet mogelijk. De reden is dat de fabrikant een compromis heeft gezocht tussen actieradius, laadtijd en levensduur van de accu. Het is de bedoeling dat de accu nooit hoeft worden vervangen en ze geven er dan ook maar liefst 8 jaar/200.000km garantie op. Pas wanneer de fabrikant denkt dat er een verbetering mogelijk is zullen zij daar zelf mee komen en normaliter wordt dan ook iedere dealer gevraagd deze eventuele updates standaard uit te voeren zodra de auto binnenkomt.’

Als consument ben ik niet gelukkig met het gekozen compromis tussen actieradius, laadtijd en levensduur van de accu. Hoe mooi een garantie van 8 jaar / 200.000 km op de accu ook is, een belangrijke overweging was, dat de Ioniq ook geschikt zou zijn voor lange afstanden. Met een verhouding van 2:1 (2 uur rijden en vervolgens 1 uur laden) is dit niet iets wat je te vaak wilt doen, noch mbt zakelijke kilometers, noch wanneer ik privé op pad ben, met jonge kinderen op de achterbank.
Samengevat: vanuit mijn perspectief heeft de dealer onjuiste verwachtingen gewekt bij de beslissing tot aankoop van een dure auto. Welke (juridische) mogelijkheden heb ik hierbij? Is het mijn woord tegenover dat van de dealer? Moet ik een lange laadtijd accepteren, totdat de fabrikant eventueel met een verbetering komt? Graag uw mening en advies.

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U heeft een auto die niet zo snel laadt als dat de fabrikant opgeeft. Dat kan drie oorzaken hebben:

1. De laadpaal laadt toch niet met vermogen (50 KW in dit geval) dat wordt opgegeven. Als u deze ervaring bij meerdere palen heeft, dan kunt u deze oorzaak uitsluiten.

2. De auto heeft een storing. U kunt hiermee naar de vekoper teruggaan en hen hierop aanspreken. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat de auto wel goed functioneer/oplaadt. Men zou bijvoorbeeld samen met u naar een snellader kunnen rijden en dit eventueel een zelfde auto nogmaals kunnen doen om uit te sluiten dat er een probleem met de auto is.

3. Het product (alle Hyundai's met deze specificaties) voldoet niet aan de verwachtingen. Als de bovenste oorzaken zijn uit te sluiten en er in de tekst in de brochure geen disclaimer of andere tekst staat dat het laden toch niet altijd zo snel gaat, heeft u een punt. De laadsnelheid is op zich niet constant. Technisch is dat wel te verklaren, maar als er in de brochure een bepaalde belofte wordt gedaan, dan moet die in de praktijk ook wel haalbaar zijn.

Hopelijk kunt u hiermee de eerste stappen zetten. Als het duidelijk is dat alle auto's met deze specificaties niet aan de verwachtingen voldoen, kunt u bezwaar bij de dealer maken. Op onze site vindt u daar meer informatie over klachten na aankoop inclusief een stappenplan. Als mijn juridische collega's daar  bij kunnen helpen, dan horen we het graag.