Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Lambdasonde en katalysator

Vraag gesteld door op 29 november 2019

Ik heb ongeveer een half jaar geleden mijn APK laten doen voor mijn Citroën C1 uit 2007. Ik reed toen rond met een lampje van de motor. Na de APK zeiden ze dat het lag aan de lambdasonde en dat ze die hebben vervangen. Maar het lampje ging weer na 2 dagen branden dus zeiden ze dat het aan de benzine ligt. Maar in al die tussentijd heb ik op verschillende plaatsen getankt maar bleef het lampje maar branden.

Nu bracht ik deze maand mijn auto naar een andere garage voor een grote beurt en heb ik ook mijn problemen van het lampje uitgelegd. Toen de beurt klaar was, zeiden hun dat het niet aan de lambdasonde lag maar dat het een gat in de katalysator was wat geen kwaad kan.

Klopt dat en is het niet raar dat de eerste garage het gat in de katalysator niet zag maar de lablasonde had vervangen? Moet ik een gat in de katalysator direct laten vervangen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Volgens de garage zit er een gat in de katalysator van uw Citroën C1.

Een gat in de katalysator zou óók moeten duiden op een uitlaatgaslekkage. Uiteindelijk maakt de katalysator onderdeel uit van het uitlaatsysteem en dient ook gasdicht te zijn. Een lekke uitlaat is per definitie afkeur bij APK en zal in ieder geval voor de volgende keuring gerepareerd moeten worden.

De garage heeft kennelijk aangegeven dat een gat in de katalysator geen kwaad kan. Dat is dus niet zo. Ik vraag me ook af of er daadwerkelijk een gat zit in de katalysator, dus met een uitlaatgas lekkage naar buiten. Dat strookt niet met de opmerking dat het geen kwaad kan en dit had bij de laatste APK ook afkeur moeten betekenen. Misschien moet u nogmaals informeren bij de garage wat er nu precies met de katalysator aan de hand is.

Ik begrijp dat er nog altijd sprake is van een brandend storingslampje. De oorzaak van deze storing zal achterhaald moeten worden, alleen al vanwege het brandende storingslampje. Deze geactiveerde waarschuwingsinrichting duidt op emissiegerelateerde fouten en zal ten tijde van de APK afkeur betekenen.

De oorzaak van deze storing kan best met de katalysator te maken hebben maar dan denk ik eerder aan een inwendig gebrek, en niet zozeer een gat met een uitwendige lekkage als gevolg. Maar het gebrek zal tóch verholpen moeten worden bij de eerstvolgende APK.