Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieketting vervangen

Vraag gesteld door W.J. Bethlehem op 18 december 2019

Net geen 4 jaar geleden hebben wij een nieuwe Dacia Lodgy bij een merkdealer gekocht. Hiermee hebben we inmiddels iets meer dan 100.000 km gereden. En vandaag krijgen we te horen dat de (onderhoudsvrije) distributieketting lawaai maakt en vervangen moet worden. incl. het reguliere onderhoud komt dat op 2600 euro.

Auto was buiten de garantie en ook over de 100.000 km (net een paar duizend km overigens). Moeten wij dit gehele bedrag voor onze rekening nemen of mogen we enige coulance van de dealer verwachten (wat zijn onze rechten in deze? De Lodgy heeft al het onderhoud bij deze dealer ondergaan).

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft 4 jaar geleden een nieuwe auto gekocht en heeft deze Dacia Lodgy het aanbevolen onderhoud gegeven bij een merkdealer. Bij de laatste onderhoudsbeurt is door de dealer aangegeven dat de distributieketting moet worden vervangen. De auto heeft (iets) meer dan 100.000 km gereden en de afgesproken (fabrieks)garantietermijn is verlopen. U vraagt zich af of u de gehele kosten van de onderhoudsbeurt voor uw rekening moet nemen of dat de garage in redelijkheid een gedeelte van de kosten moet dragen.

Non-conformiteit

Vaak krijgt u fabrieksgarantie op een product. Ook al is deze fabrieksgarantie verlopen, u heeft recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u op grond van de koopovereenkomst mocht hebben (Conformiteitsvereiste, ook wel wettelijke rente genoemd). U mag in beginsel ervan uitgaan dat een distributieketting een autoleven lang meegaat. U hoefde niet te verwachten dat de distributieketting vervangen moest worden na 4 jaar en 100.000 km.

Als een product non-conform is geleverd heeft u recht op kosteloze reparatie door de verkoper, in uw geval de merkdealer.

Conclusie

Het is niet onredelijk om de dealer aan te spreken om een (gedeelte) van de kosten voor de distributieketting voor zijn rekening te nemen. Ingeval u er onderling niet uitkomt, kunt u uw rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen.

Is het bedrijf aangesloten bij de Bovag, kunt u zich ook tot de geschillencommissie wenden. Meer informatie over uw rechten bij reparatie en onderhoud vindt u op onze website.