Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nieuwe distributieriem is nat, vervangen?

Vraag gesteld door J.C. Horlings op 12 november 2019

Ik heb een Volvo V50 bouwjaar 2005 gekocht, met bijna 300.000 km op de teller. Nu blijkt de distributieriem nat van de olie. Dit heeft mogelijk te maken met een defect oliekarterfilter dat net is vervangen, maar het is ook mogelijk dat het lek wordt veroorzaakt door een tandwiel. Nu is de riem net vervangen, 40.000 km geleden.

Volgens mijn garage (waar ik al 15 jaar een uitstekende relatie mee heb) moet de riem vervangen worden omdat olie hem kwetsbaar maakt. Bovendien kan hij dan beter onderzoeken wat de oorzaak is van de olielekkage. Ik kan er in meegaan, maar nu ik heb gezien hoe kort geleden die riem nog vervangen is, vindt ik het wel zonde om er alweer een nieuwe op te zetten. Volgens de garage is schoonmaken geen optie omdat de riem helemaal vol zit met olie en omdat hij door een soort van huis loopt die niet gedemonteerd kan worden en die vermoedelijk ook onder de olie zit.

Mijn vragen:

  1. Is er een andere optie dan de riem te vervangen? bv een manier om de riem droog genoeg te maken om te beoordelen of er nog steeds lekkage plaatsvindt?
  2. Gesteld dat er geen lekkage is, is het dan nog steeds nodig en urgent om toch een nieuwe riem te plaatsen?
Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een Volvo V50 uit 2005 met 300.000 km op de teller. De distributieriem is nat van de olie en u vraagt of die vervangen moet worden.

Een distributieriem is niet heel goed bestand tegen olie en moet dus vervangen worden als hij in aanraking is gekomen met olie. Natuurlijk moet de olielekkage verholpen worden alvorens de nieuwe riem gemonteerd wordt. Er is geen andere optie dan de riem te vervangen als deze vet is van de olie. Zonder de lekkage te verhelpen, heeft het geen zin de riem te vervangen. Aangezien de riem vet is van de olie is er een lekkage aanwezig die dus eerst verholpen moet worden.