Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Welke auto als caravantrekker?

Vraag gesteld door op 9 oktober 2019

Momenteel heb ik een Hyundai SantaFe 4WD diesel automaat en een caravan van max 1500 kilo. De Hyundai is aan vervanging toe. De auto die daar qua binnenruimte het dichtste bij komt is een Mitsubishi Outlander, die ik dan als occasion wil aanschaffen. De vraag is of ik dan een hybride of een benzine uitvoering moet nemen. Ik ben bij meerdere garages geweest. De een raadt een hybride aan omdat die gemakkelijker een caravan trekt dan een benzine uitvoering terwijl een andere garage precies het tegengestelde zegt. Als ik kijk naar het maximale trekgewicht van een hybride (1500 kg) en een benzine (1600 kg) dan zou een benzine uitvoering beter zijn.

Wat wel duidelijk is, is dat een hybride met een caravan een vrij kleine actieradius heeft (250 km) waarmee ik dan rekening moet houden. Welke raadt u aan? Heeft het bij een hybride zin om de koelkast van de caravan tijdens het rijden uit te zetten zodat de accu langer meegaat en de actieradius vergroot zou worden?

Antwoord van Harm

Antwoord van Harm

ANWB Expert

We hebben een paar (plug-in) hybride auto's voor de Kampeer en CaravanKampioen gereden. Ook de vorige en huidige Mitsubisho Outlander. De ervaringen zijn over het algemeen postief. Fabrikanten geven soms een lager trekgewicht op voor een hybride variant, maar dat lijkt eerder met voorzichtigheid (garantie!) te maken dan dat de techniek het niet aan zou kunnen. Het hogere trekgewicht van de benzine zegt in dit geval daarom niets. De fabrikant geeft bij de typegoedkeuring zelf op waar met welk gewicht er getest moet worden. In onze Caravantrekker kunt u het verschil vinden in prestaties en verwachtte wegligging.

De ondersteuning van de elektromotor zorgt voor een hoog koppel, precies wat je wilt bij een caravantrekker. Alle wielen worden aangedreven, al dan niet leketrisch, en daardoor rijdt de Outlander PHEV erg gemakkelijk met een caravn weg. Ook is het extra gewicht van een accupakket goed voor een stabiele wegligging. Nadeel is het forse elektriciteitsverbuik, er blijft weinig over van de voordelen van een (plug in) hybride auto op dit gebied als er een caravan getrokken wordt. Het brandstofverbruik valt daardoor onder die omstandigheden vaak tegen, 1 op 7 (14L/100km) is geen uitzondering bij forse belasting.

De invloed van de koelkast zal beperkt zijn en loopt via het 12 volt systeem. Maar alle kleine beetjes helpen wel voor een lager verbruik.