Garantie op terugroepactie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 03 oktober 2019

Subaru Forester 2013: Ik heb oproep gehad voor terugroepactie SRT261.  Dit betreft het vervangen van de klepveren. Bij deze reparatie moet de motor uit de auto worden gehaald. Dit is een omvangrijke reparatie die staat ingepland voor anderhalve dag. Bij zo'n omvangrijke reparatie kan er wel eens iets misgaan, uiteindelijk zijn fouten menselijk.

Mijn probleem is dat over garantie niets wordt medegedeeld. Op buitenlandse websites wordt dit wel vermeld (1 jaar of 20000 kilometer). Mijn vraag is hoe de garantie is geregeld? De auto is nog niet gemodificeerd.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt hoe het zit met garantie op de terugroepactie van uw Subaru Forester uit 2013.De voorgeschreven reparatie is inderdaad best ingrijpend en begrijp ik uw zorg.

Allereerst moet u altijd vragen naar een afschrift van deze ingreep met een omschrijvng van de gedane werkzaamheden en gebruikte onderdelen. Uiteraard zou u nog kunnen vragen dat aan te vullen met de garantiebepalingen voor deze ingreep. Het feit dat u op buitenlandse websites wel de genoemde termijn tegenkomt, lijkt me dat het standpunt van de fabrikant en verwacht ik dat de Nederlandse importeur dat óók volgt.

Als consument bent u echter óók bij een dergelijke ingreep altijd nog beschermd en heeft u zonder vermelde garantiebepalingen nog altijd recht op een deugdelijke en duurzame reparatie. Wanneer dat non-conform blijkt, staat u juridisch nog altijd in uw recht de uitvoerende dealer daarvoor aansprakelijk te stellen. Maar het zou mooi zijn wanneer het Europese garantiebeleid eenduidig is en dat de genoemde termijn zwart-op-wit ook in Nederland zo gecommuniceerd wordt. Misschien bent u niet de enige met een begrijpelijk gevoel van argwaan, terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn wanneer de garantie bepalingen die onzekerheid makkelijk kunnen wegnemen.